![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
|
![]()
När jag försöker, misslyckas jag oftast, utan bilder på vad det är, känns det meningslöst. Jag pratar om att leta prylar till trainz.
Jag hittar aldrig vad jag vill, beroende på att filerna aldrig heter något enkelt och naturligt. Det kan mycket väl vara så att jag själv, inte fattat upplägget för filnamnen inom denna värld, men å andra sidan har jag ett halvt livs erfarenhet av andra filnamn inom datorvärldens alla olika produktioner och program. Filer heter så knäppa grejer att man svårligen kan förstå vad som döljer sig bakom. Endera måste man känna till någon känd skapare av 3d, eller så skall man vara införstådd med en viss serie av saker som börjar på förkortning eller siffra. Jag är ju relativt ny i detta, å känner att det vore roligt om även vi nybörjare kunde orientera oss i denna djungel av saker. Min fråga lyder egentligen : Är det någon slags "standard" eller liknande som man måste hålla sig till när man döper sina saker man laddar upp? Vore skönt om saker hette enkla namn och inte kryptiska koder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
Problemet är att vi, alla användare, inte behärkar alla språk, som t.ex ryska, polska, mm ![]() ![]() Skulle tro att t.ex en rysk användare som besöker vårat forum, tycker att namnen på det som finns i våran download-avd. är totalt intetsägande, och obegripligt kryptiska. Sen väljer ju vissa skapare att döpa sina objekt till att börja med "koden" XX-2... I.o.f enkelt att hitta allt av den skaparen på ett å samma ställe, eftersom allt hammnar efter varann i söklistan i surveyor. Men logiskt, knappast, annat än om man redan känner till den skaparen, och hans/hennes sätt att namnge saker. Dessutom kan ju en lång lista där allt börjar med XX-2.. oxå vara ganska ologisk att söka i. Tyvärr tror jag att dom flesta, inkl. mej själv, har samma problem med det här, att kunna söka efter objekt på ett vettigt sätt, som alla förstår. Och någon standard finns tyvärr inte, men skulle nog ha förenklat en del.
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Detta är väl en av anledningarna till att Auran (N3V) numera kräver en "thumbnail" vid uppladdning, så har man en rimlig chans att veta vad man laddar ned. När man söker på DLS måste man begränsa sökningen så gott man kan - det finns ju en hel del optioner!
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
|
![]()
Ja tänk vad bra det skulle vara med minibilder på allt. Då slapp jag tex slita mitt hår i jakten på en fin bro, och kunde med lätthet plocka hem saker varje kväll. Nu börjar man leta, tröttnar på allt tjafs och skjuter letandet på framtiden. dessutom skulle det minimera fenomenet att man ser något på andras bilder som man hemskt gärna vill ha, också börjar man fråga om sakerna i massor av inlägg.
Det är väl ok, men för den som laddat upp bilderna kan det kanske vara skönt att kunna visa dem utan att samtidigt få lov att skriva upp vad sakerna heter på bilden, för att någon kanske vill veta. Vi får hoppas på en trainzframtid, där vi har bilder på allt, och kanske enas om engelska språket rakt igenom för allas enkelhet? |
![]() |
![]() |