Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-14, 19:00   #1
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard Frågor om att flytta från TS2010 till 2012

I TS2010 har jag många många rödmarkerade tillbehör. Kommer de att fungera även i TS2012?
Finns det något sätt att göra så att cdp filer kommer att passa till 2010 och 2012?
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 22:21   #2
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Vad jag hört om TS2012 är att om det är rött, kanske tillochmed gult i TS2010 så kommer det inte att fungera överhuvudtaget i TS2012. Tyvärr så är det så N3V tolkar sin bakåtkompatibilitetspolicy.

Vad är det du menar med cdp-filerna? En cdp-fil är en cdp-fil och ser likadana ut vare sig du använder TS12 eller Trainz 1.0. Om sakerna i cdp sedan fungerar eller inte är en annan historia.
Gammal 2012-06-22, 11:27   #3
CGD
Medlem

Standard

Det var en fråga om det på ett enkelt sätt går att uppgradera cdp filen så att den blir OK i TS12?
När jag läser olika inlägg får jag en uppfattning om att det skulle räcka med att man skriver in rätt Trainz version i cdp filens config fil. Jag vet att en cdp fil kan innehålla hur många saker som helst men jag vet inte hur jag skall uttrycka det. Hoppas det förstås vad jag menar.
Kan jag på något sätt se om en cdp fil är för TS12 innan jag installerar den?

Senast redigerad av CGD den 2012-06-22 klockan 11:36.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-22, 13:21   #4
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Precis som du säger, så kan en cdp-fil innehålla flera olika objekt, och det kan man göra lika lite åt, som att försöka ändra på en cdp-fil.
Det man måste göra i så fall, är att uppdatera innehållet i själva cdp-filen, och det blir svårt (omöjligt vad jag vet), utan att installera objekten först, och därefter uppdatera (= editera & rätta till alla fel & varningar i CM) allting som inte funkar.
Och att bara ändra Trainz ver. i configfilen löser inga problem, tvärtom kan vissa äldre objekt bli rena pannkakan med div nya fel, eftersom äldre configfiler ofta har en annan uppbyggnad.
Och det är inte Trainz ver. i configfilerna som genererar fel i nyare vers. av Trainz, utan det är själva objekten, som kan ha felaktiga mesher, iconer, script, texturer, configfiler, etc, etc.
Gammal 2012-06-24, 12:10   #5
CGD
Medlem

Standard

OK. Bra svar. Men finns det något sätt att se om cdp filen kommer att fungera i TS 12? Eller är det enbart att gå efter vad konstruktören säger.
Jag har stora mängder material nerladdat. Både köpt och sådant som är gratis och jag har ingen aning om de kommer att fungera i TS12.
Jag har nu TS2010 men tänkte att jag skulle installera om och därefter enbart installera saker som kommer att fungera i både i TS2010 och TS 2012.
Det tråkiga är ju att jag har så många fina saker som fungerar i TS2010 men är rödmarkerade.

Finns det någon som sett vad som kan tänkas komma efter TS12?
Gammal 2012-06-24, 14:00   #6
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg

Finns det någon som sett vad som kan tänkas komma efter TS12?
Det är nog bara N3Vs utvecklingsteam som vet detta, om ens de vet ännu. Om de håller samma release takt som tidigare kanske du kan se ett TS14 i slutet på 2013 men det är som sagt inget som troligen mer än anställda på N3V vet med bestämdhet ännu.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 19:12   #7
CGD
Medlem

Standard

Kan ligga något i det. Såg nu att Trainz 2010 stöds fram till September 2014.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:29.