![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
jag har upptäkt två problem jag undrar över. A. Först gruvlaven. Med snappmode 1 och grid 2,2 som ni föreslog och som antaligen är rätt enl syntaxen så får jag en oönskad effekt (se bild 1). Hålet blir så stor att jag bara kan placera gruvan i 0, 90, 180, 270 grader och jag vill kunna vrida den som jag vill runt horisonten. Om jag väljer snappmode 1 och grid 1,1 så hamanr det mindre hålet med ena hörnet i origo dvs försjkutet 5 m i x och y led vilket ger liknande problem. Möjligen skulle jag kunna flytta hela modelen i x och y led för att passa in den i en ny 10*10 m hål men jag bävar för det med alal animationer och så. Var är det egentligen för skillnad på snappmode 1 och 2 och var för får man inte ha 2 an längre? nån som vet. B. problem med högbanan. Det är ju en vanlig bro mennom man tittat länds den så får man en väldigt ful effekt en bit bort längs banan se pilen. Vad kan det bro på? MVH / BjornL |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bjornl,
snapmode kan vara på eller av (1 eller 0), kallas Boolska värden finns bara 1 och 0. Sätter du den till 2 uppfattas det som 0 (binärt: 1= 00000001, 2= 00000010 och endast sista siffran känns av. Sätter su till 3=00000011 så misstänker jag att den är på igen!!??) Ditt andra problem kan du nog lösa med en rund gräsplätt i stället för en fyrkantig (se bilder). Ditt tredje problem vet jag inte vad det är?????
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Något är fel här, enligt TrainzOnline så skall den kunna nata värndena 0, 1 eller 2, alltså kan det inte vara en boolean.
Läs mer, en bit ned: http://online.ts2009.com/mediaWiki/i.../Kind:_Scenery Det andra problemet är att något blir för kladdigt för trainz att rendera, ser ut att ha något med alphor att göra. Skulle kunna vara sliprarna.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Undrar om snapmode på nåt sätt är avhängigt av snapgrid? Bjornl får väl testa!
Det som skrivs på Trainz-Wiki skall man ta med en nypa salt! Den som skrev det som Korvtiger refererar till vet nog inte riktigt vad han pratar om. I TS2009 ff är snapmode en boolean och kan bara anta värdena 0 eller 1. Snapgrid däremot kan vara en Integer (0- 65536) ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-07-31 klockan 20:58. Anledning: Wiki, don't trust it! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Nu har jag fixat problemen, även med högbanan. Det var elvenors (av alla mäniskor) smalspår som strulade. I det ögonblick jag bytte till Korvtigers var det inga problem MVH / BjornL |
![]() |
![]() |