![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Tar upp en tråd om LOD, eftersom jag försöker få till LOD till mina polygonfeta alster (X7, X5 och Mg - och kommande).
Följande är mina erfarenheter (kommentera gärna): 1. Nivå 1 skall vara när modellen fyller ut skärmen eller mer. (100%) 2. Nivå 2 skall vara tills modellen fyller ut 25% av bilden. 3. Nivå 3 skall gälla från och med det modellen fyller ut 10% av skärmen eller mindre. 1. Nivå 1 skall vara som modellerna är nu (detaljrika). 2. Nivå 2 skall reduceras till 25% i polygonstorlek och 50% i texturstorlek. 3. Nivå 3 skall reduceras till 10% i polygonstorlek och 25% i texturstorlek. A. Fler nivåer lär inte vara lönsamt eftersom det tar tid att växla. B. Den utifrån sedda intriören måste genomgå samma behandling? Hur? C. Hytten påverkas inte alls? (inklusive outsideviews)? Synpunkter emottas tacksamt!
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Jag har funderat mycket på det där..
Jag vet ex att några av de medföljande objekten när LOD var nytt, så försvann vitala delar (ex handtag) mkt snabbt ca 1-2 vagnar bort, vilket gjorde att det i princip bara fanns en cylinder kvar på en platta.. Det är beror på vad det är förnågot vilken modell av lod man behöver. ett exempel skulle kunna vara en telefonstolpe Den yttersta lod:en skulle enkelt kunna bestå av 2 st plane som blidar ett kryss (som de första träden) och om man kommer ytterligare lite närmre, så skulle man kunna använda tex 6 sidor på själva stolpen Om man är riktigt nära så typ 20 sidor för att få den extra rund och fin. Det som jag tycker är absolut viktigast är att modellen inte ska förändras att om man har ett "väldetaljerat" (tresidigt ser ut som " [ ") så är det 12 plolygoner om den bara ska vara kantig, ska den vara rund tillkommer fler.. och detta skulle enklare ersättas med en plane som har en bild av handtaget på sig.. Det är bättre än om det skulle försvinna.. Jag hänger däremot inte riktigt med på B & C B, enkast är väl att efter en viss nivå börja ta bort saker som inte syns, eller göra dom enklare. säten/bord osv kanske inte behöver vara kvar på över 100m håll, för då kanske inte dom detaljerna går att utskilja tror det är du som gjort personvagnarna med gardiner i (som är veckade). dessa skulle efter typ 20 m lätt kunna ersättas av en platt gardin C, Ytten är väl ett eget objekt? denna visas bara när man väl är i hyttläget?
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Det enda jag kan kommentera är hytten. Som leoj säger, hytten är ett eget objekt. Det finns bara en instans av en hytt i Trainz. Hytten skapas när man trycker på tangent [1]. När man inte sitter i hytten så upphör den att existera. När man växlar hytt förstörs den förra och det skapas en ny hytt. Det är bara hyttdata som sparas (variabler), så att man kan återskapa hytten till samma status som den hade när man lämnade den.
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
Vad jag förstår så sköter moderna versioner skalningen av texturerna själv, så där behöver man inte bry sig.
Vad gäller LOD på 3d modellen så är väll (1) i princip meningslös, sällan man står så nära loket. Då är det enligt mig viktigare att modellen inte ändras allt för mycket när man zoomar innom ett rimligt område, sedan när detaljerna inte går att urskilja längre går det ju bra att plocka bort dem. Jag skulle till och med vilja gå så långt som att jag tycker att det är bättre att detaljer saknas än att de försvinner tidigt när man zoomar ut. Åtminstonde jag reagerar nämligen mera på förändringen än på att något saknas eller bara är målat på objektet. Sedan är det ju ganska jobbigt att bygga enklare versioner och flytta över saker till texturen, särskilt om man skall få till snygga övergångar. Att bara plocka bort delar av modellen är ju i jämförelse ganska enkelt. Själv har jag gjort så att jag bara har haft en LOD som plockar det mesta av detaljerna, typ handräcken och ventilationsgaller när modellen upptar 10 - 15 % av skärmen. Det ser bra ut, och jag antar att det gör nytta, framför allt med de viewingdistance som finns i moderna versioner av trainz.
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Min erfarenhet av LOD-nivåerna är att på ett detaljrikt fordon, så rasar en hel del till nivå 2. En detaljerad modell innehåller ju... ehh.. detaljer. Och sådana saker såsom räcken , handtag, isolatorer osv innehåller ofta mycket polygoner och i nivå 2 så har en stor del av dessa plockats bort eller förenklats och modellen är nu bantad till mer än hälften av ursprunget och det utan att det syns något i scenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Har själv ingen koll på detta och jag antar, att du redan har läst MatsS (emges) Tutorial om LOD.
Men det är lätt att stirra sig blind, när det strular till sig. Så jag länkar ditt, ifall du har missat den. Är i och för sig, gjord för TRS2004. http://www.stw.se/STW_Tutorial_LOD.html
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Detta kan vara något jag fått om bakfoten, men har inte .im-mesher (Auran: LOD-mesher) inbyggd LOD utan att man behöver trixa med annat?
Ett problem som jag ser med loding (tror att det beror på det i alla fall)är att man mäter i % av skärmutfyllnaden. Om man ser ett lok framifrån så är det smalt och tar upp mindre av skärmens yta och har därför en tendens att gå ned i detaljrikedom även om man är väldigt nära modellen.
![]() |
#9 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]()
Har gjort LOD-meshar till Mg_body, inredning och boggi med följande parametrar:
Full: 15600 poys, full skärpa på texturer, endast ner till 50% av skärmvidd. Med: 6000 polys, halverade texturer, ned till ??? Low: 3100 polys, än en gång halverade texturer, ned till ??? ev. Lowest: ca 1500 polys, ytterligare halvering av texturerna. Försökte göra mig en uppfattning i driver (måste ha freeroaming camera). Bilderna visar (% av skärmvidd) - 100%, 50 %, 25 % och 6 %. Det man ser är att man kan gå ner med texturstorlekarna ganska tidigt. Det känsliga området är väl mellan 25 och 6 %, vad skall bort??? Sen måste jag läsa på om alla parametrar, speciellt :cull - labeln på fästpunkter. Sen måste detta testas. Jag tror LOD är nödvändigt på så här detaljerade modeller - vi får se hur det faller ut?
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
Jag har gjort en noggrannare mätning och bildtagning i Trainz. Serien bilder är (Mg i % av skärmbredd) - 50, 30, 20, 15, 10, 5 %.
Jag har därtill gjort 4 st LOD-varianter av Mg_body, inredning och boggi. (visas i nästa post). Problemet är var man skall växla, har ni några idéer? Texturstorleken spelar roll såtillvida att CDP-storlek och tiden för texturväxling påverkas.
![]() |
#12 |
Veteran
|
![]()
Bilderna visar följande:
1. Mg_body_high (katalogstorlek 25 Mb) - endast texturer minskade till hälften. 2. Mg_body_med (katalogstorlek 6,5 Mb) - detaljer borttagna - inga texturändringar. 3. Mg_body_low (katalogstrorlek 1,5 Mb) - ytterligare borttaget - alla texturer minskade med hälften. 4. Mg_body_lowest (katalogstorlek 400 kb) -boggier och panto m.m. "cullade" i modellen - ännu en halvering av texturer. Synpunkter tack!
![]() |
#13 |
Veteran
|
![]()
Har lyckats få hela LOD-böket att fungera, i mitt tycke, väldigt bra!
De sex första bilderna visar ett LOD-lok ihopkopplat med ett icke-LOD-lok från olika distanser - ni ser väl vilket som har LOD? Sista bilden visar 5 st multipelkopplade Mg med LOD på PhilSkenes processorkrävande bana - loken fungerar helt utan ryckningar!!!! Härligt. Försöker ladda upp en Beta 3 (Modellerna har blivit väsentligt mindre så det kan gå?)