Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-06, 10:20   #1
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Question Lista över Contents, hålla reda på sakerna

Hej!

Jag, och alla vi andra som har Trainz, har säkert en hel massa saker (Contents) som är allt från marken till trädtopparna. Det är gräs och träd i alla dess varianter, villor och hyreshus, småsaker som papperkorgar och blomlådor, flaggstänger, barnpool och så vidare och så vidare.

Min största önskan är att ha en lista på dessa sakerna. Gärna med en liten bild så man ser hur det ser ut. Då kan jag, när jag skapar en bana, titta i listan och se vad jag vill ha och sätta ut. Jag kan se i listan var saken finns, eller vilket ord jag skall leta efter i Surveyorn.

Men det största problemet är att det inte finns någon sådan lista. Man måste alltså skapa en själv på något vis. Med något speciellt program antar jag. Jag har funderat och testat med att öppna ContentManagern, Markera allt, kopierat, klistrat in i Word, Notepad, Xcel, FileMaker Pro och så vidare, utan något bra resultat. Provat med TrainzMap, som inte fungerar för mig i TRS09. Hur jag än testar och provar så lyckas det inte.

Nu undrar jag om ni har tänkt samma tanke. Kanske också lyckats skapa en lista. I så fall hur? Om Ekankal läser detta så kanske han kan ge tips på hur han gör för att hålla reda på allting. Han har ju en beundransvärd blick för detaljer och småsaker som jag gärna också vill få in på min bana.

Hälsningar
Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 10:42   #2
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Själv har jag skapat en bana som jag sätter ut alla grejer som jag tycker verkar intressanta, som ser svenska ut och som jag tror att jag kan ha nytta av i framtiden. Sedan när man bygger på en bana och så kommer man på att man har ett hus som nog skulle passa in, om man inte hittar det direkt då så går man bara in på banan där du satt ut saker och använder grab-tool för att ta reda på vad det heter, sedan är det bara att komma ihåg det tills du ska sätta ut det på banan du bygger på.

Kanske lite knöligt, men du ser alla objekt. Ev. om man bygger en stor bana så kan man göra en sådan här liten samling av saker i något hör och sedan flyttar man bara kameran dit om man vill ha något.
Gammal 2010-01-06, 10:44   #3
Bombardier Train
Tidigare Ruben

Reg.datum: Oct 2008
Standard

Kanske det här är till hjälp? http://www.e-buzz.se/forum/showpost....45&postcount=8

Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 11:05   #4
hgkn
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Smile

Precis som korvtiger säger lägg allt intressant på en bana. Sedan går det ju att inportera den banan när man behöver kolla upp objekt och delita den eller dom baseborden man inte vill behålla. Själv använder jag filtret flitigt då främst Region och Keyword.
Gammal 2010-01-06, 22:55   #5
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hej!

Jag, och alla vi andra som har Trainz, har säkert en hel massa saker (Contents) som är allt från marken till trädtopparna. Det är gräs och träd i alla dess varianter, villor och hyreshus, småsaker som papperkorgar och blomlådor, flaggstänger, barnpool och så vidare och så vidare.

Min största önskan är att ha en lista på dessa sakerna. Gärna med en liten bild så man ser hur det ser ut. Då kan jag, när jag skapar en bana, titta i listan och se vad jag vill ha och sätta ut. Jag kan se i listan var saken finns, eller vilket ord jag skall leta efter i Surveyorn.

Men det största problemet är att det inte finns någon sådan lista. Man måste alltså skapa en själv på något vis. Med något speciellt program antar jag. Jag har funderat och testat med att öppna ContentManagern, Markera allt, kopierat, klistrat in i Word, Notepad, Xcel, FileMaker Pro och så vidare, utan något bra resultat. Provat med TrainzMap, som inte fungerar för mig i TRS09. Hur jag än testar och provar så lyckas det inte.

Nu undrar jag om ni har tänkt samma tanke. Kanske också lyckats skapa en lista. I så fall hur? Om Ekankal läser detta så kanske han kan ge tips på hur han gör för att hålla reda på allting. Han har ju en beundransvärd blick för detaljer och småsaker som jag gärna också vill få in på min bana.

Hälsningar
Hej.
Det här är nog ett problem som många brottas med, och som (både på gott och ont) blir större å större i takt med alla nya,fina objekt som dyker upp, som man "måste" ladda hem.
Har inte så lätt själv att hålla ordning på allt, men för ett bra tag sen, så började jag i.a.f att döpa om allt utländskt på div obegripliga språk
till svenska, direkt när jag laddar ner något nytt, sen allt eftersom även sånt på "begripliga" språk också, till svenska.

Redan inst. material (favoriter som man använder, eller kommer att använda ofta) döper jag om lite då och då, har en kladd som jag noterar på allt eftersom jag kommer på saker, och när den är full, så får man sätta sej en stund och namnändra i CM.

Sen försöker jag att sortera upp i t.ex hyreshus, som får heta 1,2,3 osv. Likadant med vägar, men då blir det asfalt a1, a2 t.ex, jag hittar på olika "koder för olika vägtyper, och på liknande sätt för andra objekt där det går.
Bilar t.ex är ju lättare, där blir det bara Volvo XXX , osv.

Allt annat som hammnar under div. lägger jag till "aaa" i början på, så hammnar det först i resp. categori/rullist (fast det börjar bli en oherrans massa aaa-objekt redan, men det går fortare att leta igenom alla a'n, än att leta igenom allt, eller att söka på måfå, om man glömmt vad objektet heter).

Sökfiltren är väl sådär, kruxet är bara, att om man söker i categorier, t.ex efter ett fordon (bör ju finnas under "Vehicle"), så missar man massor, då många ligger under bl.a "buildings", finns t.o.m bilar i categorin "flora"!!!.

När det gäller marktexturer, där finns det ju inget vettigt söksystem alls (finns ju t.ex oräkneliga med bara namnet "grass", helt intetsägande utan bild).
Där funkar det kanon med att lägga till "aaa", då dom hammnar först i rulllisten, lite klurigt bara när man ska hitta rätt "grass" t.ex, i CM när man ska döpa om.
Tycker det var klantigt av Auran att ta bort den favoritrutan, dit man kunde "dra och släppa", som i 2006.

Däremot är det suveränt att man kan söka på "author" i serv.läget, t.ex på Bengan (bengolle), som har gjort en hel del blandat material (ähum, eller rättare sagt, en otroligt massa grejjor, 1.615!!!! st har jag i mitt CM nu, kan ju bli lite rörigt där kanske ) som man ständigt använder.

En drömm hade ju varit någon slags form av bildbank, men med en sådan skulle säkert samma typ av problem uppstå, med en vettig och logisk "innehållsförteckning".

Sen får man väl skylla sej själv lite grann också, att man inte är lika flitig att ta bort en massa "onödig skit" som man aldrig använder, som att ständigt vräka ner nytt och skapa mer och mer kaos
Gammal 2010-01-08, 11:46   #6
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Döpa om saker jag laddar ner är ett system jag också försökt mig på. Men det betyder ju att man måste installera allt i Trainz. Det finns inte något program som kan redigera Cdp filer utanför Trainz.
Kan jag ändra vilken grupp saken hör till också och inte bara namnet?
Kan man hitta på egna grupper, exempelvis luftledningar.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 09:46   #7
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Tack för alla tips så här långt. Jag har försökt med "tratten" också, men som Ekankal säger så finns det objekt som ligger under kategorier som de egentligen inte hör hemma i.
Tack förresten Ekankal för alla råd och tips. Jag har inte tittat på hur man ändrar namn på objekten ännu. Hoppas det inte är alltför komplicerat.

Ditt tips, Korvtiger, är heller inte så dumt faktiskt. Liksom hgkn säger så kan man ju också lägga till baseboarde till banan och deleta den när den inte behövs längre. Bra !

Ett stort experiment jag har börjat på är att lägga ut ett objekt med start från bokstaven a. Tar en skärmbild, öppnar Photoshop och klistrar in bilden där. Minskar bilden till 5 cm bredd och sparar som JPG. Öppnar Excel och klistrar in bilden där efter att ha skapat mina rubrikrader såsom : Bild, Objekt, Kategori, Placering, Beskrivning och så vidare.

Tyckte det var lite komplicerat för rader och kolumner måste anpassas efter skrivbar yta (A4).

Nästa försök: Klistra in bilden i FileMaker Pro, som är ett ypperligt arkivprogram för register. Här skapar jag först "fält" för Bild, Objekt (med kryssruta om det är Objekt eller Spline), Tracks (med kryssrutor Trackmode eller Trackside), Placering, Beskrivning och så vidare.
Men som sagt.... det fordras en hel del jobb för att ta objekt för objekt och skärmbild för skärmbild, kopiera och klistra och öppna och klistra in hela tiden. Hoppar mellan Trainz och Photoshop och FileMakerPro - tillbaka till Trainz, Photoshop, FileMaker och så vidare.
I slutänden har jag ju ändå ett ordentligt arkiv med bilder och beskrivningar samt var jag hittar sakerna i Trainz.

Det tråkiga är väl i så fall att jag inte kan dela med mig av detta då inte alla har FileMaker Pro, men däremot har väl rätt många Excel? Fast å andra sidan, om ni sitter och ändrar på sakernas namn så fungerar ju inte "mitt" register så särskilt bra. Jag tänkte behålla originalnamnen för jag hittar dem med hjälp av registret.

Nåja, om jag fortsätter med mitt probjekt så är det väl klart till midsommar med tanke på att det är så många saker som skall registreras. Jag skall nog när allt kommer omkring starta med Korvtiger och hgkn's tips ett tag.
Hälsningar
Gammal 2010-01-09, 10:16   #8
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Du kan ju skriva kuid, den ändras inte. Då vet alla vad du menar!
Gammal 2010-01-09, 11:02   #9
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Att byta namn på ett objekt är enkelt.
Öppna CM och leta reda på objektet ifråga, högerklicka och välj "Edit in explorer".
Där letar man upp och öppnar filen "config.text".
Leta reda på "Usernamn", och byt ut namnet som står där mot ett eget, stäng sen och spara, edit å commit.
Nu har objektet det namn du valde i både CM och i spelet.
Gammal 2010-01-09, 11:40   #10
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Att byta namn på ett objekt är enkelt.
Öppna CM och leta reda på objektet ifråga, högerklicka och välj "Edit in explorer".
Där letar man upp och öppnar filen "config.text".
Leta reda på "Usernamn", och byt ut namnet som står där mot ett eget, stäng sen och spara, edit å commit.
Nu har objektet det namn du valde i både CM och i spelet.
Om du bara vill ändra namnet som du ser i spelet och inte ändra själva objektet så räcker det att skriva i namnrutan i högerkolumnen Asset Details -> Asset Name. Jag lyckades lura mig på det någon gång för det namnet som man skriver där synns överallt men kommer inte med vid en export.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:43.