![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2009
|
![]()
Hej, jag har varit inne på Banbyggarnas hemsida och laddat ner B.la: X-2000 (grålle). Men även Svenska Tåg 2004-2005 men den verkade inte gå att öppna
![]() Så Är det någon som vet hur jag "flyttar in" X-2000 Tåget in till Trainz 2006 så man kan köra det? Men jag undrar även hur man skall kunna starta Sv. tåg 2005( är nedladdat fr. Banbyggarnas hemsida) Om det är någon som vet något om detta?
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
X-2000 är packat i en CDP-fil. När du dubbelklickar på den så öppnas CMP och visar de delar som fanns i CDP-filen du öppnade. Markera dessa och högerklicka på en av dom och välj, edit>commit (eller tryck ctrl-m). Nu är delarna sparade och kommer att finnas när du startar trainz.
Har du flera gamla grejer som du försökt att installera så kan trycka på "open for edit" knappen ovanför rutan där alla saker visas. Då kommer alla grejjer som inte är commitade upp, dvs saker som inte visas i trainz för att de inte är sparade. Svenska tåg skivorna är packade i rar-filer vilket är en mapp som komprimeras (=förminskas, vilket är bra när man skickar stora saker till varandra). Dessa måste öppnas med ett speciellt program, jag skulle rekomendera Winrar (finns även på svenska) Inuti rar-filen hittar du sedan CDP-filer som du nu vet hur man installerar. Hoppas att du förstod! annars är det bara att fråga. Kan vara lite knepigt i början sådanthär. ![]()
![]() |
#3 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
Högerklicka i någon av dom och välj "select All" därefter "edit"-"commit" sen borde det funka. PS. Posta frågor som denna i "Allmänt om Trainz" hädanefter, downloaddelen är avsedd för nerladdningsbara filer egentligen ![]() EDIT:Korven var snabbare. Kanske bilden kan vara till lite hjälp iallafall.
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2009-07-19 klockan 19:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Sen ifall du kör Windows Vista och det inte fungerar fast du gör precis som du ska, så kan det hjälpa att köra Trainz och CMP som administratör. Det hjälpte mig när jag var ny på Trainz.
![]()
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2009
|
![]()
Jag ska pröva detta men på 3 av vagnarna(status) så är det en gul pusselbit och står: "missing dependeciens" vad innebär det eller ska det vara så?
(Ps: nästa svar kommer då till Allmänt om Trainz med samma ämne!)
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Då är det så att vagnarna behöver ytterligare saker för att fungera. Detta är normalt i de flesta fall. Det finns något som heter "Trainz Download Station" (DL eller DLS). Därifrån kan man ladda ner både automatiskt eller manuellt, men när det gäller "missing dicpensies" så är det bästa att göra det automatiskt med CMP. Gör så här (Jag gör så, om någon har invändningar så får ni gärna komma med dem, men denna metod funkar iaf för mig) :
Leta upp objekten med gula pusselbitar och högerklicka på dem. Välj "dowload" i menyn. Då öppnas "Download Helper" och det står "Seartch" under rutan. När det byts ut till att fast visa "Idle" istället ska du trycka start. Då ska, om du har gjort allt rätt, nedladdningen av de saker som fattas börja. Om det dock är så att du tex har laddat ner en rutt, kan du få flera hundra (tusen) missing dicpensies. Då kan det också vara så att vissa grejjor som behövs INTE finns på DL. Då kommer det upp en ruta att objektet som behövs inte finns på DL. Då får man hitta det själv. Så bör dock fallet med X2:an inte vara. OBS! För att alls kunna ladda ner från DL, manuellt eller automatiskt, måste du registrera dig med dit serienummer. ![]()
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
Då kan du gå in på DLS = http://www.auran.com/TRS2004/DLS.php Skriv X2000 i rutan (se bild) och sedan "Search", klicka sedan i någon av bildrutorna som visar någon del av tåget. Välj "Weiw Pack" och sedan "Download Pack" så kommer allt som ska ingå till tåget att vara med. När du gör detta så öppnas aut. CMP. Där behöver du bara trycka på "start" så sköter resten sej själv. EDIT: Den här gången var bönan snabbare. Nåja, skadar inte med flera svar.
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2009-07-19 klockan 21:03. |
|
![]() |
![]() |