Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-27, 21:07   #1
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard Lastfråga Containers

Om jag laddar in flera olika container paket, i samma storlek 40 ft, kommer spelet då att alternera mellan alla dessa paket när containervagnar lastas eller hur fungerar det.
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 09:26   #2
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Det beror på om dom bara är texturer/modeller som trs kan välja mellan när lastning sker eller om det är helt egna "varor". Vilka containrar är det du undrar över?
Gammal 2008-09-28, 10:06   #3
CGD
Medlem

Standard

Oj då! Det var inte helt lätt. Jag hittar olika lastprodukter på olika sidor.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 17:36   #4
korvtiger
Medlem

Standard

Ta en som exempel! (Bara den inte är på DLS, eftersom jag inte har tillgång till det)
Gammal 2008-09-29, 16:25   #5
CGD
Medlem

Standard

OK.
Här http://www.trainz.org/index.php?opti...c=select&id=10 har du en paket med containrar exempelvis 20 ft. Kontenery 20 stopowe.

Här har du ett annat paket med 20 ft containerar http://www.trainz.hu/modules/mydownl...titleA&show=10

Om jag nu installerar båda dessa paket kommer trainz automatiskt att välja container från båda dessa paket. Eller som jag kommer på nu är det en konfigureringsfråga för varje vagn och varje lastställe?
Gammal 2008-09-29, 16:44   #6
korvtiger
Medlem

Standard

Den första tror jag ska vara texturreplacement till dom vanliga 20ft i spelet.

På den andra du länkade till får jag bara upp en kryllisk text där man kan se bitar av en config text till trs och av vad jag kan avläsa kan man välja om dom ska vara egen produkt eller vilken/vilka redan befintliga produkter dom ska vara mesh- och texturreplacement åt.
Gammal 2008-10-06, 23:05   #7
theSnuFFer
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Standard

Vet inte om du har fått svar på din fråga och problemet är löst?
Men jag skulle vilja säga att det hänger på tre saker:

1. Containerpaketen måste vara av typen "Produkt" - Inte bara som ett "Scenery object".
2. Vagnen som ska lastas måste vara konfigurerad att ta emot just de/det containerpaket du har i åtanke. (Editera vagnen i CMP och lägg till KUID för containerpaketet under tillåtna produkter eller högerklicka på vagnen inne i Trainz i "byggläget" och lägg till de produkter som ska kunna lastas.)
3. Industrin (Containerterminal eller vad det nu kan vara) måste kunna erbjuda de olika produkterna, i det här fallet Containerpaketen och då är det på samma sätt som för vagnarna. (Edit i CMP eller inne i Trainz)

Om dessa tre punkter är uppfyllda så ska spelet kunna alternera mellan olika containerpaket, t.o.m. på en och samma vagn.

//TheSnuFFer
theSnuFFer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 13:55   #8
CGD
Medlem

Standard

OK. Förstår bättre nu skall ge det ett försök. Kan du hjälpa mig med följande också?
Har laddat ner några fina spanska vagnar. http://www.spaintrainzrutas.com/vagones_carga.html
Möjligt man måste vara reggad.
De här vagnarna kommer med 1435 mm och 1668 mm spårvidd. Hur gör jag för att göra en ny cdp fil där vagnarna med den breda spårvidden är borta? När jag bara raderade allt som hade med 1668 mm att göra fungerade ingen spårvidd.
Gammal 2008-10-08, 16:45   #9
theSnuFFer
Medlem

Standard

Jag var inne på sidan och laddade ner några vagnar. Bl.a den översta som kan lasta stålrullar. Och här dyker det upp ytterligare ett problem: Den som la dessa objekt på hemsidan glömde packa med produkterna som ska lastas/har inte äganderätten till objekten. - Men det går oxå att lösa...

Vi börjar med vagnen. Jag förmodar att du har TRS2006.

1. Starta CMP
2. Dubbelklicka på CDP-filen du har laddat ner.
3. CMP talar om att fyra objekt (I alla fall med vagnen jag nämner ovan) har blivit installerade. Tryck på "View in mainlist"
4. Commita dessa fyra objekt.
5. Deleta de två objekt (vagn & bogey) som har spårvidd 1668mm.
6. Markera de två kvarvarande objekten och högerklicka på någon av dem.
7. Välj "Save to CDP"
8. Välj ett lämligt namn.

Varför en vagn inte syns eller fungerar beror oftast på att boggin är felaktig eller saknas.

Vad det gäller produkterna så saknas dessa och finns inte heller på "Download Station".
Editera bara vagnen och byt ut KUID:en för "allowed products" till en annan stålrulle du har installerat eller ev. ladda ner från DS. (OBS! Måste vara 'Products'...)
Glöm inte ta bort de saknade KUID:en och lägg till de nya under "kuid-table" när du editerar...

Lycka till!

//TheSnuFFer
Gammal 2008-10-08, 17:48   #10
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Hej. Tänkte bara tala om att jag också har laddat ner vagnar från sidan, bl.a den översta och alla gick att lasta, nämda vagn med 3 olika typer av stålrullar som jag fick med vid min inst. MVH. ekankal
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 19:55   #11
CGD
Medlem

Standard

Tack vad bra nu funkar det. Stålrullar hade jag i en låda så det var inga problem.

Jag tänkte vara lite fräck och komma med en fråga till.
Peter Hicks http://www.peterdhicks.co.uk/trainz/mk2/mk2f.html har nu släppt sina British Rail Mark 2F vagnar på DLS. Helt excellenta vagnar och kul att han även har en manövervagn. Men vilket otroligt jobbigt ljud de har. Luftkonditioneringen skall det tydligen föreställa. Kan man på något sätt sänka volymen på det ljudet eller skall man stjäla ljudet från en annan vagn? Vad jag vet så skall det finnas en gammal Dansk manövervagn på DLS.

Förresten nu när vi haft stålerullevagnar uppe så har ni väl sett denna vagn 114867:1050:1. Ser läckert ut när den lastas.

kuid2_114867_1050_1.jpg
Gammal 2008-10-08, 22:36   #12
theSnuFFer
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal
Hej. Tänkte bara tala om att jag också har laddat ner vagnar från sidan, bl.a den översta och alla gick att lasta, nämda vagn med 3 olika typer av stålrullar som jag fick med vid min inst. MVH. ekankal
Märkligt - De ingår ju inte i CDP:n? Då måste du haft de liggandes eller fick med dem vid nerladdning av ngn annan vagn?

Har du lust å dela med dig?

Nej förresten - Såg nu att de ligger med i vagnen som heter "euskocargo"...

Tack iaf. (Du fick mig att leta lite noggrannare...)

//TheSnuFFer
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:43.