![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
|
![]()
Tillexempel Banbyggarnas x2000 eller ett RC lok och vagnar.
Det brukar inte fungera att zipa upp tåget till MSTS i rätt mapp som det står i READ ME filerna. Jag extraherar filerna, när det är klart dubbelklickar jag på ikonen och då blinkar bilden till i olika svarta nyanser. Fattar inte vad felet är. ![]() ![]() Går det att koppla av/på vagnar i MSTS? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Placerar du dem i Trainset-mappen?
Välkommen till forummet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hur man installerar ett tåg i msts kan skilja sig ordentligt, så ladda ner tåget till en tom mapp på skrivbordet. Zippa upp filerna i denna mapp. Läs readme filen (i den står om installation mm).
Att bara zippa upp (tågets) filer till Train Simulator mappen är som att be om trubbel. Dom kan hamna lite var som helst beroende på hur dom packades. Generellt sett gäller... Manuell installation: Tågets mapp till C:/Program/Microsoft Games/Train Simulator/TRAINS/TRAINSET Con-filen eller con-filerna (om det följer med sånna) till C:/Program/Microsoft Games/Train Simulator/TRAINS/CONSISTS Automatisk installation: Dubbelklicka på exe-filen och följ anvisningarna När du skriver ett exempel, så skriv gärna exakt vilket tåg det gäller. Då kan man prova det och kolla om det funkar eller inte! För att koppla av vagnar måste du ha fram ett fönster med tåget (nån av F-tangenterna). Sen är det bara att klicka på kopplet mellan vagnarna du vill separera. För att koppla ihop vagnar, backa bara in i den vagnen. Välkommen till forumet!
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2008-11-09 klockan 13:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare Ruben
|
![]()
När jag laddade ner X2000-tåget från banbyggarna så fanns det
ingen exe-fil. Ska man Zipa upp filerna först? och i sådana fall, behövs det ett program för att kunna zipa upp filer? När jag gör det manuelt så kopierar jag trains mappen till en ny mapp som jag lägger i listan på TRAINS/TRAINSSET bland alla tågen. Sedan dubbelklickar jag på mappen och då blir det som jag skrev i början. Det händer inte bara på X2000 tåget utan på alla tåg jag laddar ner. Senast redigerad av Bombardier Train den 2008-11-10 klockan 19:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Du behöver ingen Zipprogram alls. Windows har redan som kan extrahera Zippade mappar. Det är riktigt som Pierre skrev om att det är olika sätt att installera vart du har laddat hem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tidigare Ruben
|
![]()
Tack för svar!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Precis som Totte säger så finns det i Windows ett program, så man kan extrahera (zippa upp) filer. Men jag har läst att flera som använt det har haft problem med saknade filer, troligen på grund av vad filen dom laddade hem zippades med!? Jag använder Winrar till det mesta och det har (än så länge) alltid funkat! Sen finns Winzip, Winace, 7-zip m.fl.
En sak du skriver förstår jag inte???? "När jag gör det manuelt så kopierar jag trains mappen till en ny mapp som jag lägger i listan på TRAINS/TRAINSSET bland alla tågen. Sedan dubbelklickar jag på mappen och då blir det som jag skrev i början. Det händer inte bara på X2000 tåget utan på alla tåg jag laddar ner." Varför kopierar du trains mappen till en ny mapp? Öppna den istället och lägg tågets mapp i Microsoft Games/Train Simulator/TRAINS/TRAINSET Annars hittar inte msts tåget! Sen behöver inte dubbelklicka på nån mapp för att tåget ska vara installerat. Lägger man tågets mapp som jag skrev ovanför, så är det installerat! Följer det con-filer med tåget ska dom in i CONSISTS mappen i msts. Finns inga con-filer, måste man skapa sånna (finns guide på Banbyggarna), annars kan man inte välja och köra tåget...
![]() |
#8 |
Tidigare Ruben
|
![]()
En sak du skriver förstår jag inte????
"När jag gör det manuelt så kopierar jag trains mappen till en ny mapp som jag lägger i listan på TRAINS/TRAINSSET bland alla tågen. Sedan dubbelklickar jag på mappen och då blir det som jag skrev i början. Det händer inte bara på X2000 tåget utan på alla tåg jag laddar ner." Varför kopierar du trains mappen till en ny mapp? Öppna den istället och lägg tågets mapp i Microsoft Games/Train Simulator/TRAINS/TRAINSET Annars hittar inte msts tåget! __________________________________________________ ____________________________ Jag kopierar/flyttar trains mappen till: Microsoft Games/Train Simulator/TRAINS/TRAINSET MEN mappen lägger sig inte i listan bland tågen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
|
![]()
Trainsmappen flyttar du till Train Simulatormappen, så blir det rätt.
X-2000 mappen flyttar du till Trainsetmappen, så blir det rätt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]()
Prøv dette
Filen du laster ned pakker du ut og kopierer inn i Trainset mappen værre er det ikke. Se bilde under.
MVH Jan Kristensen Har bygd Drammen-Kongsberg Har bygd VBSR 1, 2, 3, 4 ruten Klar til Stavanger og Gardermoen, VBSR 5 med hjep fra Bønan Klar til Hamar, VBSR 6 av Bønan Klar til Trondheim VBSR 7 Klar til Bergen VBSR8 |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tidigare Ruben
|
![]()
Laddade ner DSB öresundståget. Och det gick bra att få in i spelet.
Men när jag skulle köra med tåget så drar jag först i spaken (Så att den blir relesed) och trycker ner tangent D men tåget står still. ![]() ![]() Varför? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Har du lossat bromsarna? Har du sett till så att elgrunkan är uppe? Har du lagt i framåt-växeln?
![]() |
#13 |
Tidigare Ruben
|
![]()
Jag har lossat bromsarna, El-avtagaren (Tror jag det heter, den på taket) är uppe
och jag har lagt i frammåtväxeln. Bilden är väldigt suddig när man sitter inne i förarhytten. Det går inte att vara inne hos passagerarna heller. Något konstigt kanske det blev när jag instalerade tåget? Senast redigerad av Bombardier Train den 2008-11-13 klockan 18:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Hedersmedlem
|
![]()
Jag laddade hem tåget och den funkar bra som det ska. Ja, jag håller med att hytten är suddigt. Svår att tyda hastighetmätaren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Tidigare Ruben
|
![]()
Det löste sig! jag kunde köra tåget.
![]() ![]() |
![]() |