![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare Ugglan_1
|
![]()
Tog en sväng förbi slussen under söndagen. Hoppas bilderna gillas och jag tar gärna emot konstruktiv kritik, även ur tekniskvinkel.
![]() ![]() Lite sne ![]() ![]()
__________________
Jag vill ha all form av kritik, både teknisk och konstruktiv kritik |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
|
![]()
Vad har du för optik? 70mm står det på de två senaste.
På sista bilden, valde du en lite längre slutartid för att få till snöflingorna? Tycker tvåan är lite för underexponerad, om det nu inte var en mörk dyster känsla du ville ha. På ett och två hade jag föredragit en större bländare för att få kortare skärpedjup. Bilderna upplevs lite platta tycker jag. Det gäller bilderna i ditt senasta inlägg i "tågbilder". En större bländare ger kortare skärpedjup och därmed mer dynamik och djup i bilden. Desutom får du ju snabba tider (om man nu inte vill ha lång tid, jag brukar sträva efter så snabb tid som möjligt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Tidigare Ugglan_1
|
![]() Citat:
Bild nr två ville jag ha det lite ljusare. Upptäckte att bilden var lite mörk först när jag kom hem. Visserligen har jag börjat med raw format men bilden vart lite för mörk och fel exponerad när jag drog i reglagen en aning för mycket. På bild tre valde jag en längre slutartid för att kunna mixtra lite med kontrasten och med ljuset därav en ljusare bild ![]() Men jag tackar för dina tips och kommentarer ![]() Hoppsan glömde svara på din fråga om vad jag har för optik. På just dessa tre bilder har jag använt mig av Sigma Apo DG 70 - 300 mm 1:4-5.6 Macro 200 - 300 mm med en närgräns på 0.95 m
__________________
Jag vill ha all form av kritik, både teknisk och konstruktiv kritik Senast redigerad av Jared den 2008-02-06 klockan 10:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
|
![]() Citat:
Rätt! Och om du vill ha djup så är det bra med kort (lagom) skärpedjup --> stor bländare. Ta en titt på bilderna i det här albumet så förstår du hur man kan använda skärpedjupet för att få till djup i bilderna. Bilderna är tagna med vidvinkel (17-55) och tele (80-200) på f/2,8 som max. Jag hade överlag alltid bländare 2,8 - 5,6 på de här bilderna, absolut mest på 2,8. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare Ugglan_1
|
![]()
Men då är nästa fråga vart jag ska placera fokusen i bilden för att få ett så långt djup som möjligt. Känns som om man ska placera den ungefär i mitten av bilden, om man lägger den nära ett föremål så får man ett kort skärpedjup och på den första bilden över slussen ville jag ha ett långt.
__________________
Jag vill ha all form av kritik, både teknisk och konstruktiv kritik |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Det är inte ifråga vart du ska placera fokus, skärpedjupet bestäms väl av hur stor bländare du har. Alltså, satsa på lägre bländartal, dvs f-talet.
__________________
You'll Never Walk Alone
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
|
![]() Citat:
Rent fysiskt så fungerar ett objektiv så att ju närmre kameran du lägger skärpan, desto kortare skärpedjupet. Ju längre bort från kameran, ju längre blir skärpedjup. Det är därför skärpeskalan på ditt objektiv går till oändligheten, om du fokuserar längst bort är allt bortom det skarpt. Skärpedjupet säger hur långt bak i bilden som skärpan finns kvar från den punkt som den är inställd på. En vidvinklig brännvidd har en annan skärpeskala än ett teleobjektiv. En vidvinkel kan ha en närgräns på 30 cm, när fokus ligger bortom två meter är det skarpt till oändligheten. Ett (kraftigt)tele kan ha en närgräns på två meter och när fokus ligger bortom ex. 20 meter så är det skarpt till oändligheten. Skärpan ska du alltid lägga på det som du vill ha skarpt. ![]() Skärpedjupet är väldigt klurigt och det går nästan inte att på förhand räkna ut hur skärpedjupet blir. Skärpedjupet varierar beroende på brännvidd, bländare och sensor-/filmstorlek. Skärpedjupet är måttet på avståndet BAKOM punkten du lägger skärpan på, men det är ju sakrpt framför också. Förhållandet mellan den del framför och bakom "skärpepunkten" varaierar också. Vid en viss brännvidd, bländare och sensorstorlek så kanske du har 1/3 av skärpedjupet framför och 2/3 bakom. Vid en annan inställning kanske du har 1/5 framför och 4/5 bakom. Punkten du/kameran lägger skärpan på är alltså INTE i mitten av skärpedjupet. Att kontrollera skärpedjupet är klurigt. Vissa systemkameror har en skärpedjupskontroll. Det är en knapp som bländar ner till den bländare du har valt, detta gör att du ser hur skärpedjupet kommer att bli, fast det blir mörkare i sökaren. Det du ser i sökaren är ALLTID den största möjliga bländaren, för att sökaren ska bli så ljus som möjligt. Så därför kan man inte ställa in skärpan i sökaren och fotografera med ex. f/8 och få exakt samma resultat som man såg i sökaren. För du har ställt in skärpedjupet med ex. f/3,5! Klurigt som sagt, och jag vet inte om det var detta du ville veta men det är förklaringar till varför det är som det är med foto. Sammanfattning och svar: Du ska alltid placera fokusen där du vill ha skarpt. Skärpedjupet anpassar du med bländaren. Om motivet (och där du lägger fokus) är långt borta som kommer du att få ett längre skärpedjup, än om motivet är nära. På bussbilden hade jag lagt skärpan på bussen, bländat upp till f5,6-f/8. I och med att det är långt till bussen kommer det mesta att bli skarpt. Hoppas att det var nogurlunda svar på vad du fårgade efter. ![]() |
|
![]() |
![]() |