Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-19, 17:33   #1
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post Försvenskning av SDK 1.0

Hej!

Ja som ni alla vet (kanske) så hade jag gett mej på NDK 4.0 och skulle försvenska denna rutt. Men när jag höll på med denna så upptäckte jag att det var alldeles för mycket spår på sina ställe samt en del annat. Jag ville behålla charmen i rutten med alla dessa spår, men risken då är att jag kommer långt över de värde som är acceptabla för att MSTS skall gilla det och för att man skall få ett meddelande av Bill. Så denna rutt är just nu skrotad, kanske den kan komma fram vid ett annat tillfälle, vem vet?

Eftesom jag har ett tillstånd från en dansk kollega att bygga om SDK 1.0 så har jag påbörjat denna ombyggnad.

Hur kommer då denna rutt att se ut? Ja jag kommer till att hålla mej till de södra delarna av Sverige eftersom det är min ände av Sverige. Jag vet hur natur med mera är format så då är det rätt logiskt att bygga från denna ände av Sverige.
Spåren är konverterade till Scale Rail och det är detta jag håller på med att fixa till just nu. Har fått hjälp av Mazz att ta bort de dynamiska spåren så att man blir av med detta elände. Tack för hjälpen Mazz! Den var guld värd!
Men då blev det en massa glipor här och var och det är detta som jag håller på att fixa med just nu. Har en del bekymmer men det kommer säkert att rätta till sej under tiden som bygget fortskrider.

Rutten kommer att vara el på "Stambanan". Vid bangårdar, hamnar med flera ställe kommer att vara utan el så en del knepigheter för aktivitetsbyggare (Heter det så?) kommer det att finnas....

Ja vad kan man mer säga? Något datum för release nämner jag inte, utan den kommer att släppas i framtiden, ev kan en version släppas där jag enbart bytat ut de danska-tyska signalerna till svenska. Men som sagt jag lovar inget....

Till slut kommer det lite bilder hur det ser ut just nu...En nattbild och en bild där Mazz övernattningshus tjänar som stationshus.
OBS! Tänk på att det är inga färdiga miljöer....OBS!

Sen är det ju inte helt fel med att komma med tips och ideér hur det kan se ut längs med banan, det är ingen reel bana utan det är en fantasibana...

MVH Kenneth
Bifogade bilder

Gammal 2006-03-25, 15:58   #2
knebert
Medlem

Smile

Hej!

Nu har jag lyckats med att "lappa" ihop rutten. Det blev nu inga fel i rebuilden så nu är det bara att tuta och köra....

Kommer att byta ut spårtexturen till en senare version av Sr, men det får bli efter att det är ihoplappat efter de dynamiska spåren.

Så nu kommer jag att bygga på denna rutten när det finns tid och lust. Lust har man nästan alltid, men tid?

MVH Kenneth
Gammal 2006-04-03, 02:19   #3
knebert
Medlem

Post Status

Hej!

Nu är rutten klar för att börja byggas på. Har rensat alla dynamiska och täppt till glappen som blev mellan spåren.

Ett jäkla jobb för att komma så här långt eftersom det fanns en del spår som ej var korrekta från första början, men nu finns Scale Rail i rutten och för er som ännu inte testat att bygga med dessa spår. Gör det! Ni kommer inte att bli besvikna, dessutom kan man spara "Object/Tiles" eftersom det finns fler längder att välja på än vad som finns som original.

MVH Kenneth

PS Bilder kommer så fort jag börjar komma nån vart...DS
Gammal 2006-04-03, 17:26   #4
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Härligt!
Hoppas det går bra med byggandet!
Gammal 2006-04-11, 23:57   #5
knebert
Medlem

Post Ny bild

Hej!

Tänkte bara visa en bild på en av de kommande hamnarna. Detta kommer att bli en av de mindre hamnarna, en liten fiskehamn...

Perrongen som syns i bild är den danska originalperrongen men de kommer att målas om så att det ser svenskt ut.

Annars kan jag berätta att det går framåt, jag bygger lite då och då när det finns tid över.

MVH Kenneth

PS Någon som sitter med en bra marktextur till stationsområde? DS
Bifogade bilder

Gammal 2006-05-27, 23:29   #6
knebert
Medlem

Post Nya Bilder....

Hej!

Tänkte liva upp denna tråden med några nya bilder av det som jag gjort de senaste dagarna....Det går långsamt och detta på grund av min dåliga rygg...

Men men, man försöker bygga lite då och då....

Bild 1: Någonstans på rutten
Bild 2: Perrong i den underjordiska fpl-stationen
Bild 3: Tunnelinfart (utfart) till bild 2
Bild 4: Tunnelinfart (utfart) till bild 2

Ja detta var ett par stycken bilder...Hoppas att det är något som passar...

MVH Kenneth
Bifogade bilder

Gammal 2006-05-27, 23:33   #7
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Snyggt
Är det kastrup tåget lämnar?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-28, 12:21   #8
knebert
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Snyggt
Är det kastrup tåget lämnar?
Hej!

Nej det är det inte, utan det är ju en fiktiv bana så det kan vara var som helst i Sverige....

Men som jag skrev innan så skall jag i det längsta försöka efterlikna den södra landsänden med allt vad det innebär som tex företagsnamn, ortnamn, bebyggelse med mera...Kanske man kan få in något som liknar Hallandsåsen ochså Men det återstå att se....I varje fall så kommer Öresundsbron att få plats någonstans....

MVH Kenneth
Gammal 2006-05-28, 12:42   #9
Erik Götborg
Skånsk användare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Jag tror att jag har texturer till dig, tog ett par för några månader sen, enbart för din skull, men har glömt bort de. Om inte, så får jag väl bara ta ett par nya.
Gammal 2006-05-28, 17:40   #10
magnus_y1
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Snyggt, bra känsla nere i stationen. En fråga, var har du fått tag på Skånetrafikens biljettautomat?

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-26, 01:15   #11
knebert
Medlem

Post Nya bilder

Hej!

Ja nu har jag byggt lite till på denna rutten. Det går framåt men oerhört långsamt, man har ju lite andra intressen ochså som man får förvalta, men en stund RE om dagen blir det nästan alltid.
Bara att sätta ut en del träd är rätt så tidsödande, detta är inget man gör på en kafferast precis....
Oki, här kommer lite bilder från dagens övningar....

Bild 1: ICA Centrallager
Bild 2: ICA Centrallager utifrån
Bild 3: Utfart från "Tinglev" (Jag kör med de danska namnen tills vidare)

Som synes så är det en hel del kvar att göra....

Sen vill jag gärna ha tips på marktextur till bangårdar med mera...Det är krångligt att få ihop det, så är det någon som har något bra på lager så tar jag gärna emot det.

MVH Kenneth
Bifogade bilder

Gammal 2006-06-26, 16:30   #12
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Ser mycket snyggt ut.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-26, 23:27   #13
knebert
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Ser mycket snyggt ut.
Hej!

Tack för det.

Bygget fortsätter så sakta framåt och kommer att göra så framöver....

MVH Kenneth

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:01.