Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-01, 00:15   #1
henke327
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard Säckstation,bangård, växelloks fråga

Hej.

Två frågor av samma karaktär.

Scenario 1:

1)Ett loktåg ankommer en säckstation.
2)Ett växellok kopplar sista vagnen och ställer upp vagnarna på spåret bredvid det som loktåget ankom till.
3)Växelloket åker till uppställningsspår.
4)Loket tar växellokets plats framför vagnarna och är nu redo för avfärd i motsatt riktning den som det kom ifrån.

Är detta genomförbart? Kan jag ha ett och samma växellok till flera loktåg?

Scenario 2:

1)Lastat (olastat) godståg angör en bangård.
2)Växellok kopplar sista vagnen och kör iväg för att lasta av (lasta) vagnarna på industri.
3)Det tomma tåget körs tillbaka till bangården där loket som väntat kopplar tåget och nu avgår i motsatt riktning mot den som det kom från.

Är detta genomförbart? Kan jag ha ett och samma växellok till flera godståg?

Jag har läst de trådar som finns ang detta, en startad av mig själv faktiskt. Men jag får inte till det. Skulle uppskatta jättemycket om någon av er proffs där ute kunde ta sig lite tid och förklara detta för mig. Gärna så enkelt som möjligt, tänk er att jag inte kan så mkt så ta inget för givet. Tilläggas bör kanske att jag vill göra detta i surveryor och att tågen skall sköta sig själva utan att jag behöver lägga mig i när jag väl är i driver.

// Henke
henke327 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-06-01, 09:36   #2
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Detta går utmärkt i trainz men du behöver göra lite själv också. Man kan nog krångla till det och använda triggers men det finns ett något lättare sätt. Jag skulle göra på följande sätt.

1. i Surveyor, driver rules lägger jag in hur persontåget skall köra, var det skall stanna osv. När det har kommit till slutsationen så lägger jag in en notify och en waitorder på 30 min. Efter waitordern så blir det en couple på den personvagnen som loket skall kopplas till. Klart för Avgång

2. På växelloket börjar jag med en waitorder på 30 min, eller vad som behövs innan persontåget rullar in. Efter det läggs en couple och decouple in och sedan flyttning till spåret vagnarna skall till. Avsluta med att beordra växelloket att köra till sin startposition igen. Avsluta med en notify (innebär att du ser det i meddelandefönstret.

Det du måste göra är att ta bort waitordrarna när du får dina meddelande i fönstret. man borde kunna göra triggers också men jag vet inte hur det går till så därför blir det bara halvautomatiskt. Jag finns som buddy 'Pursche' i Trainz när jag är 'online'. Det går bra att fråga där om vi skulle vara igång samtidigt men kom ihåg att jag ibland jobbar och är då borta i en vecka eller så.
Gammal 2006-06-01, 19:02   #3
henke327
Medlem

Smile

Tack Pursche för svaret! Jag ska testa det i helgen så får jag återkomma då om det uppstår problem. Du säger att det även går att få till det med triggers så allt sköts automatiskt, låter intressant. Någan annan som kan berätta för mig hur det ska gå till?

// Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-03, 00:30   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Först o främst skall du kolla in alla de regler och körkommandon som finns på Aurans Download station.

Nu var det ju ett halvår sedan jag sist använde TRS men om jag kommer ihåg rätt så är det Atilabaruts regler du bör skaffa. Han gjorde en mängd körkommandon till främst TRS2006 som gör att man helt kan strunta i vanliga AI'n och styra tågen exakt som man vill. Bäst funkar det i kombination med Pathcontrol regeln som jag har för mig kom med i TRS2006.

Det i kombination med wait for message körkommandon eller triggers på spåret gör att de olika "lokförarna" kan vänta på varandra. Det finns även ett kommando för att låta en förare hoppa till ett annat lok och fortsätta sina kommandon där. Kommer tyvärr inte ihåg exakta namn nu...

Om du kollar på sidan två i denna tråden så kan du se körkommandona jag använde för att få ett lok att koppla av vagnar, köra till vändskiva, föraren hoppa över i Z65an och putta in loket i lokstall samtidigt som ett växellok tog över vagnarna osv. http://217.197.57.186/forum/showthre...?t=9982&page=2

Just att tygla förarna att göra automatisk rangering mm var det jag tyckte var roligast. Tyvärr är det också det som har sämst officiellt stöd och man måste använda regler som snälla användare pulat ihop och oftast utan dokumentering...

Söker du på Aurans forum på Atilabarut så bör du hitta en del, om jag nu stavat rätt
Gammal 2006-06-03, 22:44   #5
henke327
Medlem

Standard Tack!!

Nu börjar jag få till det! Tack för hjälpen! Har en kännsla av att jag kommer sitta uppe sent i natt Tur att man är ledig i morgon...
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:12.