Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-07, 08:55   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Lastbilar

Nu har jag kommit igång med lastbilsbyggena igen, på arbetsbänken ligger grunden till Volvos Viking/Titan/N86/N88 serie.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (134.0 KB, 139 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 09:18   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Härligt att se.
Blir det någon version av dragbil också?
Saknar det på Scanian, så jag håller tummarna för en sådan också i framtiden.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 09:24   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Härligt att se.
Blir det någon version av dragbil också?
Saknar det på Scanian, så jag håller tummarna för en sådan också i framtiden.
Jo jag har hittat lite trailerritningar, så det kommer nog både trailers och dragbilar vartefter. Då tar jag nog och gör en variant på scanian samtidigt.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 09:28   #4
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

kan du göra en dubbel hytt för brandbil med?http://www.utryckningsfordon.se/ford...1-20010620.jpg här har du en bild iaf hade vart kul och även som grus/tippbil/rachammer
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 13:15   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Vackert!
Markera alla polygoner och tryck på set solid-knappen, så ser det bättre ut. Annars får du de här smoothingkonstigheterna som du ser.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 14:43   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vackert!
Markera alla polygoner och tryck på set solid-knappen, så ser det bättre ut. Annars får du de här smoothingkonstigheterna som du ser.
Det här verkar vara en fråga där vi principiellt inte är överens. Själv tycker jag att alternativet "set solid" ser mycket sämre ut med sina synliga kanter och hörn, se bifogad bild.

Alternativet är att köra subsurf några varv på hytten så att jag får kanske 16 gånger så många polygoner och troligen trots det synliga defekter i rundningarna. Då talar vi alltså om att gå från 142 polly för hytten till 2272 polly. Möjligen skulle subsurf + smothing se akeptabelt ut.

För visst har jag uppfattat det korrekt att en yta med smoth satt i princip renderar lika fort som en med solid?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (37.8 KB, 113 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 18:42   #7
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Nu börjar 3d modellen bli färdig, här ses den klädd i ritningen uppställd brevid en scania som Ekan har försett med en mycket imponerande textur. Tyvärr kommer jag nog inte att nå upp till den nivån.

Tanken med att köra "projection paint" i blender och överföra ritningen till texturen är att det borde bli lättare att hitta fönster, grill och andra detaljer och passa in dem på rätt ställe.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (73.9 KB, 98 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 19:18   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Ser strålande bra ut.
Och ja, det går nog fortare, och blir lite enklare att måla den nu, när mallen är såpass bra förberedd.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 21:06   #9
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jag har börjat kladda lite på texturen, men kommer troligen inte att hinna göra så mycket i veckan med tanke på att jobbet tar ganska mycket tid och ork nuför tiden. Förhoppningsvis dyker det upp lite 3d modeller med påbyggnader frammåt nästa helg och då kanske jag också tar nya tag med texturen om inte någon annan hinner före.

Ifall någon annan känner för att kladda på modellen under tiden så bifogar jag den i tråden. 3d modellen är ett naket chassi och tanken är att påbyggnaderna kommer att ha en egen textur och att samma "bil" textur skall kunna användas för både två och tre axliga bilar. Det som kan variera är antalet bakaxlar och hjulbas/längd på ramen.

Kommentarer och modifieringar är välkommna.

I zip filen ingår följande.

- Blender modellen.
- .im exporterad från blender.
- UV mappningen som TGA fil.
- En textur basserad på de ritningar som 3d modellen är byggd efter.
- texture.txt genererad i exporten.
Bifogade filer
Filtyp: zip Viking.zip (535.4 KB, 46 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se

Senast redigerad av bear den 2010-02-07 klockan 21:09. Anledning: Lyckades lägga med fel texturfil i första försöket.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 21:30   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Smoothade ytor tar mera kraft att rendera. De syns även i trainz.(de tar obetydlig med kraft i Trainz eftersom den rederingen där är så simpel)
På sådana hära objekt kan det vara svårt att få det att se bra ut. När man få de platta ytorna som ser ut som de är gjorda av plast som i försa bilden så har man försökt att smootha ett platt objekt, med andra ord försökt få en platt yta att se rundad ut. Vem som helst kan fatta att det inte är något vidare lyckat.
Överdelen av taket och stänkskärmarna är polygoner som ser snyggast ut med set smooth. Sedan med motorhuven får man experimentera. Sidorna på hytten ska vara solida, annars blir det plastleksak.

Något som du är bättre på än mig är att UV-mappa. Verkar som om du har hittat alla möjliga (och omöjliga) sätt att lösa detta på. Själv sitter jag och svär mig förbannad över att man inte kan flytta en vertex på UVmappen som sitter fast i ett hörn på en polygon utan att samma vertex flyttas på de andra polygonerna som den sitter fast i.
Sedan försöker jag hitta ett sätt att skapa texturer i blender som man sedan UV-mappar och renderar skuggor/ljus som man sedan bakar i i texturen. Har fått det att funka hyfsat bra genom att baka en shadowtextur, men då får man bara skuggor och ljus. De kan man sedan med photoshop lägga på en textur och få till ett sådär bra resultat. Skulle vilja ha exakt samma resultat som i renderingen men har inte hittat något bra sätt än...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 17:56   #11
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej

Bigriper inte så mycket av det där. Fast det är roligt att experimentera.
Om du sätter ljus på objektet eller renderar det. Hmmmm...!!!..???...!!Japp.
Tryck på Print Scrn knappen och du har en belyst skuggad vägg. Eller va....ä. Nä.
Det var nog inte så du menade.

Håller själv på med ybo6.ans alla rundningar. Bäst tycks det bli om man i mitt fall
slår isär den i mindre bitar där den runda kantigheten syns som mest. och så smotar man var del för sig.
I Gmax kunde man sedan sätta samman dem igen utan att det blev några dragningar till den närinliggande delarna. Hur det funkar i blender vet inte än. Fast det skall jag prova.
Jo...Det ser ut att fungera.


Kalle
__________________
KAH

Senast redigerad av LokKalle den 2010-02-08 klockan 18:06.
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009