Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-15, 20:21   #1
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard Lingon på järnvägen

jag vet ett perfekt lingonställe!
Järnvägen i mariannelund!
Stickspår, brukar plocka lingon där, då kan man passa på att kolla på tåget om det kommer!



Nu har jag fått upp den!
M.V.H Tobias
år 2004!
snart blir min tågsida klar, adress kommer senare
vfp420b besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-04-15, 20:54   #2
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

100 kb är inte alltid 100 kb. Räknar man binärt kan det t.ex. vara 102.4 kb och räknar man decimalt kan det vara - just 100 kb. Den lite klurige väljer att göra bilderna strax under "100 kb" så får man upp dem.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-16, 20:43   #3
Balder
Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Lycksele, , Sweden.
Inlägg: 81
Standard

He he skyst lingon ställe =)
Balder besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-17, 01:30   #4
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Så vad säger ni?[8)]

M.V.H Tobias
år 2004!
snart blir min tågsida klar, adress kommer senare
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-17, 11:16   #5
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Spårspring?[}]
Du får fortfarande egentligen inte vistas mindre än 2.2 m från närmaste räl, där inget annat anges (såsom, plankorsning t.ex)...
Dockär jag osäker på om det gäller gamla icke-använda "stickspår", men det ser väldigt mycket ut som ett bra ställe annars

MVH Daniel

VD för UBOPGE

Turn on your headlights
If you don't like what you see - Turn them off!
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-17, 17:43   #6
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard


Då ligger denna katt illa till



Inget vett alls, till råga på allt som ett tåg var på väg också. Se dagens katter, bättre pli på dom var det när jag var ung



Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-17, 18:10   #7
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Dson

Spårspring?[}]
Du får fortfarande egentligen inte vistas mindre än 2.2 m från närmaste räl, där inget annat anges (såsom, plankorsning t.ex)...
Dockär jag osäker på om det gäller gamla icke-använda "stickspår", men det ser väldigt mycket ut som ett bra ställe annars

MVH Daniel

VD för UBOPGE

Turn on your headlights
If you don't like what you see - Turn them off!
Men det gör väl ingenting om man går på järnvägen, + detta stickspår!
Jag har gått en lång sträcka på järnvägen, väntade först på tåget vid stationen, som åkte förbi, sen gick jag! Det kom inga tåg då![)]

M.V.H Tobias
år 2004!
snart blir min tågsida klar, adress kommer senare
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-17, 20:00   #8
sibbmark
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 158
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev vfp420b
Men det gör väl ingenting om man går på järnvägen, + detta stickspår!
Jag har gått en lång sträcka på järnvägen, väntade först på tåget vid stationen, som åkte förbi, sen gick jag! Det kom inga tåg då![)]
En gång i tiden var jag konduktör vid en museijärnväg. Vid en industri längs banan fanns det en truckförare som inte ville stanna vid stoppskylten på den obevakade övergången som fanns mellan industrin och lagret, han menade att han kunde köra efter tidtabellen och stanna bara när det skulle komma tåg. Han hade nog aldrig hört talas om vare sig försenade tåg eller extratåg. Ibland händer det dessutom att det kommer arbetsfordon mer eller mindre direkt efter tåg, så att ett tåg har passerat säger inte att det inte kan komma fler.

Vid flera tillfällen har folk slängt sig av spåret när man kommit med tåget, en bra plats att rasta hunden eller ta sin dagliga motionsrunda verkar dom ha tyckt. Att motionen snabbt kan förvandlas till ett sprinterlopp där målgången kan bli väldigt definitiv om man förlorar har dom inte tänkt på. Man har hjärtat i halsgropen en stund efter att någon precis har kommit undan även om man sitter på tåget kan jag intyga. Det blir inte bättre om den som går på spåret inte hinner undan utan får sig en kyss av tåget, den gången gick det bra dock.

Man skall inte gå på spåret, så enkelt är det. Det finns faktiskt en lag som säger det också.

/Bosse
sibbmark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-17, 22:05   #9
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Jag kan tagbellen [u]exakt</u> här så jag vet att godståget kommer t. ex 17.00 på vardagar! och persontåget 16.21, nästa kommer 17.48!
Brukar alldrig vara några arbetsfordon på den här järnvägen!

M.V.H Tobias
år 2004!
snart blir min tågsida klar, adress kommer senare
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-17, 22:08   #10
DJTimboy
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: jokkmokk, , .
Inlägg: 1 066
Standard

Tåget kanske kommer sent.. Man kan aldrig vara säker [}]

Med vänliga hälsnignar
DJTimboy
DJTimboy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-17, 22:12   #11
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

just den gången väntade jag tills tåget kom, det kom 16.22, ja en minut!, stod vid stationen!

M.V.H Tobias
år 2004!
snart blir min tågsida klar, adress kommer senare
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-17, 23:06   #12
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Persoligen anser jag då inte att man bör gå på spåret i vilket fall som helst, eller skulle ni vilja komma till er arbetsplats där en massa personer som inte har "där att göra" ränner fram och tillbaka bland farliga maskiner etc?[8)]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 00:18   #13
sibbmark
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 158
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev vfp420b

Jag kan tagbellen [u]exakt</u> här så jag vet att godståget kommer t. ex 17.00 på vardagar! och persontåget 16.21, nästa kommer 17.48!
Brukar alldrig vara några arbetsfordon på den här järnvägen!
Suck... Om det skulle gå extratåg antar jag att dom ringer hem till dig och talar om det först? Och jag kan garantera dig att det händer att det arbetas även på den järnvägen. Järnvägar som aldrig underhålls brukar inte bli så gamla... Många olyckor har hänt på grund av att folk "vet" att det inte kommer något tåg... Låt oss hoppas att du inte blir en av dom som "visste" och råkar illa ut.

Faktum kvarstår, järnvägar är till för tåg, gående kan välja nästan all annan mark, varför måste man gå just på spåret då?

/Bosse

Ps. Godståg brukar dessutom kunna ha en "lätt flexibel" tidtabell, så att det brukar komma klockan 17 innebär inte att det alltid kommer klockan 17, persontågen brukar av naturliga skäl vara duktigare på att följa annonserade tider...
sibbmark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 01:01   #14
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Men Sibbmark,

Håll med om att risken för att bli överkörd, för en person som är ute och knallar på spåren är ungefär 1%.

Nu skall man kanske skilja på Getingmidjan i Stockholm och som i detta fall en inte allt för hårt trafikerad järnväg i Småland.

En normal person, både hör och ser ett tåg innan det kommer.

Med vänliga hälsningar Pson


Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 01:32   #15
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Du menar, En normal person, både hör och ser ett tåg innan man blir träffad. Tåget kommer ju ändå.

Tja, Grycksbobanan var ju nerlagd så jag tog mig en promenad då och då (med lokförarsmäck och lokvissla) när jag gick i lågstadiet.

/Jonatan

Ånglok är bäst!
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur många meter bor ni från Järnvägen? sjonas Off-topic 28 2003-08-19 14:13
Om transsibiriska järnvägen på TV ikväll..... Pierre Off-topic 3 2002-12-23 18:13



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009