Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-08-19, 00:39   #1
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard Status NDK 041211

Hej!

Jag undrar om man på något sätt kan byta ut de signaler som finns i en rutt? Hur gör man då? Måste man plocka väck alla de som redan finns där först eller går det ändå?
Är inte så haj på detta med signaler men skulle gärna vilja prova...
Nu undrar ni kanske varför jag frågar detta??? Jo, jag har återupptagit mitt arbete med försvenskning av "NDK". Fimpade det jag hade byggt tidigare, men det skulle man inte ha gjort...Byggsuget kom tillbaka..."En Gång MSTS, Alltid MSTS" Det är som ett gift...
Jag har byggt om en hamn och där har jag lagt om lite spår, som funkar efter mycket slit och släp...Men det gick till slut...Jag kommer bygga denna rutt efter det skånska landskapet, precis som tidigare....Tycker det saknas rutter som belyser det "svenskaste av Sverige "....Bilder kommer jag att visa här när jag kommit en bit på väg, just nu är det bara en del tester och rensning av rutten som jag håller på med.

Ha det bra
MVH Kenneth
knebert besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-08-19, 00:58   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Om du ska byta ut signaler från t.ex danska, så måste de väck först helt o hållet och därefter installera de svenska. Det är ju filerna sigcfg.dat och sigscr.dat som beskriver utförandet och funktionen relativt aktuella signal-shapes och dessa hänger mycket tajt ihop. Glöm inte att göra rebuild efter borttagningsövningar.

Ska du "bara" byta ut från samma signalpaket, så blir det givetvis lättare. Fortfarande är det mycket stor försiktighet som gäller. Ska man göra förändringar somn även involverar spår, så MÅSTE man plocka bort signalerna först. Gäller f.ö alla "track markers", dvs plattformar, hasighetsskyltar osv. Får inte hänga nån trackmarker nånstans utan "sitt" spår som den hör till, då är det klippt...

Som alltid, backup, backup... Vid såna här övningar så är mycket täta backupper honnörsord. Vid känsliga pass är det inte ovanligt att jag skrapat ihop 4 fulla backupper på en dag...

Backuppen ger ju dig dessutom möjligheten att testa, med tryggheten att det bara är o slänga rutten om det inte föll väl ut och bara lägga tillbaka originalet därefter.


Trevligt att du återupptagit bygget! Ser fram mot pics... [] Håller med dig, det är som ett gift, det här med RE. Borde finnas varningsskylt nånstans att det är beroendeframkallande... [:0]

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-19, 12:24   #3
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Tack för det svaret...(Jag menade givetvis att byta ut de danska signalerna till svenska, men då skippar jag det tillsvidare) Jag har haft lite problem vid ett ställe med just sådana här marker, men det löste sej. Det var likadant när jag la om spåren då kom det en massa konstiga meddelande, men när jag plockat bort signalerna så funkade det igen.... Givetvis så har jag backup på detta...Men erkänner att jag kan vara lite slarvig med det...Har även problem med den här så kallade "blåskärmen" som kommer upp emellanåt...Heter det blåskärm även i XP???? Så den kan ställa till med problem emellanåt
Jag kan hålla med dej, det borde finnas något liknande som finns på cigarettpaketen i RE Även om man kanske alddrig släpper rutten så är det beroendeframkallande[] Det blir ett gift!!!!
Edit: Undrar hur länge Pierre kan hålla sej ifrån ruttbygge????

Ok, bilder???? Jag har fixat till 3 stycken men det visar ej det färdiga...Som ni kan se av bilderna så är där massor kvar att göra..Är som jag skrev tidigare i inledningsstadiet. Håller just nu på med att byta ut perronger och bommar...
Men OK de flesta här gillar att titta på bilder så därför bjuder jag på 3 stycken, men som sagt var, det kan komma att ändra sej efterhand...
Bild 1 visar hamnen där jag valt att flytta stationen närmare för att man skall få en känsla av havet..
Bild 2 & 3 visar en by utmed linjen...Här håller jag på med att plocka bort en hel del av de husen som fanns här när jag började bygga...Det mesta av husen som finns i originalrutten skall bort...Finns ingen anledning att ha de Japanska husen när det finns finare svenska hus att bygga med....Dessutom har jag lagt till lite mera skog här för att det inte skall se så tomt ut...
Fler bilder kommer senare...
MVH Kenneth











knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-27, 23:59   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev knebert

Edit: Undrar hur länge Pierre kan hålla sej ifrån ruttbygge????
Vi kanske skulle starta en vadslagning... ?

1 vecka från nu? 3 veckor? kanske en hel månad?

Hoppas du inte tar illa upp, Pierre, det är bara i välmening... det är svårt att vara utan RE om man väl har trillat dit... Har själv konstaterat att även om man försöker hålla sig ifrån (ja, det tar en del av sin fritid, så det är korrekt att uttrycka sig så... ) så har det inte funkat nån längre tid... RE kallar... [}]

nåväl, hoppas det går bra för dig knebert med rutten, bilderna ger definitivt mersmak... []

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-28, 06:11   #5
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Du behöver naturligtvis inte ta väck allting innan du börjar lägga in svenska signaler. Jag har hela tiden haft både svenska och tyska signaler på rutten SWE och bytt ut dom eftersom med en uppdateringspatch då och då.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-01, 15:14   #6
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pursche

Du behöver naturligtvis inte ta väck allting innan du börjar lägga in svenska signaler. Jag har hela tiden haft både svenska och tyska signaler på rutten SWE och bytt ut dom eftersom med en uppdateringspatch då och då.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Hej!

Skulle du kunna ge en förklaring till hur du gör då??? Visserligen vet jag knappt hur man sätter ut svenska signaler, men det finns en del som man kan och vet vad det betyder...Då skulle man kunna få ut de svenska hastighetsskyltarna i varje fall...

MVH Kenneth
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-01, 15:20   #7
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Bygget av rutten står stilla just nu på grund av ett litet haveri i min dator Det var nätaggregatet som har gått åt mallorca, men jag har beställt ett nytt och då kommer jag att bygga vidare på rutten...Kommer ev i morgon...
Innan det gick sönder så hade jag byggt lite på rutten. Har bland annat gjort alla övergångar och perronger färdiga, så snart kan man börja modellera landskapet lite mera och bygga upp ståder och byar med mera....Rutten kommer bla innehålla flygplats, hamnar, tivoli, och lite annat som tillhör det verkliga landskapet med en touch av Skåneland[8D]
Bilder kommer upp så fort jag får igång min egen dator, så ni får vänta lite till....

Ha det bra
MVH Kenneth
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-01, 18:47   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev knebert

Citat:
quote:Tidigare skrev Pursche

Du behöver naturligtvis inte ta väck allting innan du börjar lägga in svenska signaler. Jag har hela tiden haft både svenska och tyska signaler på rutten SWE och bytt ut dom eftersom med en uppdateringspatch då och då.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Hej!

Skulle du kunna ge en förklaring till hur du gör då??? Visserligen vet jag knappt hur man sätter ut svenska signaler, men det finns en del som man kan och vet vad det betyder...Då skulle man kunna få ut de svenska hastighetsskyltarna i varje fall...

MVH Kenneth
Istället för att byta ut signal-sriptfilerna som jag först föreslog, så får man sammanfoga de svenska scripten med de ursprungliga, så de innehåller informationen med de båda signalsystemen. Detta i sig är inte är så komplicerat och fungerar då utmärkt att signalsystemen samverkar i samma rutt.

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-02, 11:37   #9
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Är det bara att klippa och klistra eller behöver man göra på ett annat sätt????
Har fått rätt på hastighetsskyltarna genom att lägga till det som saknades i den danska speedpostfilen och då funkade det, men sen om det blir rätt placerat, det vete i fasen....
Nu funkar datorn igen, så jag skickar upp lite bilder senare när jag kommer ut på rutten...

MVH Kenneth
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-13, 17:33   #10
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Tänkte lämna en statusrapport ang rutten, försbvenskning av NDK.
Just nu har jag fått ihop det med signaler och hastighetsskyltar.
Var lite klurigt men det lyckades. Så nu kan jag sätta ut signaler (svenska) ihop med de danska utan att riskera att rutten havrerar för att man sätter signalerna fel. Har bytat ut alla dvärgsignaler till svenska eftersom dessa fungerar ihop med de övriga danska. De andra signalerna får jag vänta med till senare.
Dessutom har jag börjat med att designa landskapet, det ser rätt fattigt ut om man kör originalet. Har tänkt att bygga rutten som 2 delar, nämligen södra och norra delen av Skåne...Den södra kommer att bestå av rätt mycket av det platta landskapet som kan ses i den södra delen av Skåne, andra delen kommer att bestå av den norra delen, dvs det icke platta landskapet, mycket skog och inte så mycket öppet landskap. Dessutom i den norra delen kommer jag att länka stationerna till Småland, Blekinge och Halland.
Tyvärr kan jag inte visa bilder just nu eftersom jag sitter vid en annan dator. Men bilder kommer så småningom.....
Får dessutom bygga om lite spår i ena hamnen på grund av att marken inte har varit ok från början så det ser ut som tågen svävar fram.

Ha det bra
MVH Kenneth
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-19, 16:49   #11
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Här kommer lite bilder från hamnen...
Som ni kan se så är där lite grönt och annat runtomkring, men det skall fixas....Har ändrat lite på spåren eftersom det ryckte som f-n när man körde. Som ni ochså kan se så har jag satt ut lite signaler men jag har inte den blekaste aning om det kan vara rätt. Fler bilder kommer senare, skall bara köra ut på linjen och fota lite....

Håll till godo med dessa så länge!
MVH Kenneth







knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-19, 20:15   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Fina bilder!

Ser fram emot fler....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-19, 22:15   #13
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Tack för det Pierre!

Jag vet vem jag har lärt mej av........

MVH Kenneth
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-22, 22:33   #14
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Jag har en fråga angående signalplacering: Jag visar på denna bild en signalplacering som jag har gjort. Detta är det enda sätt som jag kan få loken att gå i sth 40 tills jag kommer fram till denna punkt. Om jag flyttar hastighetsskylten, så kommer trackmonitorn att visa sth 160 till jag kommer fram till sth 100. Visserligen bara en kort stund, men jag tycker det är väldans irriterande. Jag kan tro att signalen som sitter här kan vara fel. Men det funkar så här!
Någon som har en lösning på detta hur det ska se ut för att det skall funka på ett bra sätt.

MVH Kenneth

knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-10-13, 19:31   #15
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Här kommer lite nya bilder från rutten. Jag håller på att bygga för fullt just nu. Nu signalsätter jag hela rutten med allt vad det innebär. Det går inte speciellt fort men det går framåt. Har dessutom fixat lite terrängtexturer och planterat en hel del träd.
Dessutom så har jag byggt lite på städer och bytt ut en del hus.
Här kommer bilderna, håll till godo

Bild 1



Bild 2



Bild 3



Bild 4: Här har vi kommit fram till en obevakad övergång där jag har placerat en "tuta-skylt". Jag har satt sth till 80 km/tim, allt för säkerheten.



Det var allt för denna gång. Tala gärna om vad ni tycker. Kom gärna med ideér, det behövs alltid. Jag är idel öra

MVH Kenneth







knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
B-lokets status. Jonatan 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 5 2004-12-16 17:53
Protjekt X7 status prymikom 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 26 2003-01-06 02:07



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009