Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-14, 10:38   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Hur sparar jag!?

Jag har tre datorer – ingen av dem av lysande kvalitet, men alla har 2010 SP 3. I den ena datorn finns inte den banan jag bygger med i menyn, osynlig med andra ord. I byggdatorn saknar rutten spår, byggnader m m. I den tredje datorn har usla routen ersatt sessionen.
Vilken roll den för mig larviga lagerhanteringen spelar har jag ingen aning om.

Tidigare hade jag ett väl fungerande 2009. I detta sparade man route och session samtidigt. Ibland gick det inte att spara route, Då fick jag sätta ut några träd och ta bort dem och sen fungerade sparandet perfekt.

I 2010 prioriteras sparande i session. Det är bra – men då hänger inte routen med. Att pröva med träd och liknande fungerar inte. Däremot har jag upptäckt att det kan löna sig med att anlägga en sjö. På sikt innebär detta att hela landskapet dränks. Manualen har jag inte mycket hjälp av. Här ett illavarslande utdrag om lagerhanteringen på Google-vis:
”Skikt existera i antingen den rutt eller en session. skikt appliceras på en rutt är tillgänglig för alla sessioner för rutten, medan Skikten appliceras på en session är endast tillgängliga för den session.”
Hur man gör framgår inte.

Frågan är: Hur bär jag mig åt för att spara en bana i andra datorer? Jag bygger och förbereder (sånt tar tid) för att banan skall kunna läggas ut i Forum. Måste jag bygga parallellt – alltså spår som lagts i sessionen skall de också läggas in i routen?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-05-14, 20:47   #2
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Hej Nisse. Layers kan vara lite lömska.

"Här ett illavarslande utdrag om lagerhanteringen på Google-vis:
Skikt existera i antingen den rutt eller en session. skikt appliceras på en rutt är tillgänglig för alla sessioner för rutten, medan Skikten appliceras på en session är endast tillgängliga för den session.”

Det du har skrivit har innebörden.

Layers kan du ha i både rutt och sessioner. Sparar du ett layer i rutten, så är det tillgänligt för alla sessioner som bygger på denna rutt.

Spara du ett layer i session, finns det innehållet endast i den sessionen som lagret är sparat i. Du kan alltså inte se detta innehållet i själva rutten.

En annan sak som är väldigt viktig är. Se till att alla layers i både rutt och session är synliga när du sparar. Det lilla ögat vid den gula ringen på bilden.

Du skrev också att du saknar spår och byggnader i din byggdator. Det kan bero på att du har lagt spåren i en session. Skall du då bara bygga i rutten utan sessionen, syns inte något av det som ligger i sessionen.

Själv lägger jag aldrig byggnader spår eller något annat som tillhör landskap i ett sessionlager. Det finns alltid i rutten.

Sen har jag en session som är en grund. Där tågvägar (Paths) och andra trafikberoende regler och förordningar ligger. Och sen använder jag den som grund, till en session jag gör.

Nu bygger jag i Ts 2012, men layers är samma i både 10:an och 12:an.

Hoppas du är hjälpt något av detta.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg baloo406_20120514_0000.jpg (123.6 KB, 156 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-14, 21:29   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Jag startar Trainz och öppnar min session för att börja jobba. Glömmer allt som oftast att välja "route"-lagret och av misstag lägger en massa saker i "session"-lagret. Det brukar jag avhjälpa med att sammanfoga lagren, alltså klickar på "sessions"-lagret och sedan på "lägga samman lager"-knappen nedtill höger. Väljer att Sessionslagret skall hamna på Routelagret. Där fortsätter jag sedan att bygga.
Om man vill undvika sådana "olyckor" så kan man låsa sessionslagret.
I Baloos exempel kan du se att han har låst flera Routelager. Detta är också till hjälp om man vill flytta en sak och inte kan därför att saken intill också flyttar på sig. Då kan man klicka med objektverktyget och ange vilket lager objektet skall ligga på. Sedan kan man låsa det lagret så objektet inte oavsiktligt kan flyttas. Ja, det var kanske lite luddigt förklarat, men jag hoppas du förstår...
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2012-05-14 klockan 21:34.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-14, 22:45   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Nu blev jag nyfiken: Har jag lager liggande nånstans? Jag möttes av två tomma rutor och inget annat trots flitigt sparande både i session och route. I 2009 arbetar och sparar man i sessionen. Det gäller inte minst för signaler, som är prioriterat för mig. Tydligen gäller nu andra saker; man ska arbeta och spara i routen. Men hur går det då när jag skall spara exempelvis en viktig signalkonfiguration?

Ärligt talet; jag förstår inget av det här med lagerhanteringen. Jag är blåst.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 11:50   #5
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 138
Standard

Nisse!! Vi kan skaka hand på att vara helt "lost" när det gäller lager, jag har också läst att man ska arbeta och spara i routen men då jag funnit detta alldeles för "komplicerat" (eller?) så har jag kört på utan att bry mig. Detta funkar ju också bra men vad är det som gör att jobba med olika lager är så mycket bättre?
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 12:12   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Nu blev jag nyfiken: Har jag lager liggande nånstans? Jag möttes av två tomma rutor och inget annat trots flitigt sparande både i session och route. I 2009 arbetar och sparar man i sessionen. Det gäller inte minst för signaler, som är prioriterat för mig. Tydligen gäller nu andra saker; man ska arbeta och spara i routen. Men hur går det då när jag skall spara exempelvis en viktig signalkonfiguration?

Ärligt talet; jag förstår inget av det här med lagerhanteringen. Jag är blåst.

Nisse
I TS2009 kan du inte bygga i flera lager. I TS2009 fungerar det som det alltid har gjort tidigare. Det mesta sparas med banan (route).
Rullande materiel (lok, vagnar), regler (rules), körkommandon, inställningar i propertyrutor - sparas i sessionen.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-05-16 klockan 14:20.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 10:31   #7
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Helt rätt. Train 2009 har inte lager.
Gäller Trainz 2010 och uppåt.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 20:51   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Benkegbg: Fel om lager i 2009. Version 3.3 har dolda lager till mångas förtret och, på standardsvenska, mångas förbannelse.

Baloo: Menar du att du jobbar endera i route, endera i session? Kan man göra så? Vad händer sen? Lägger du ihop lagren enligt Benkegbgs modell?

Baloo och Benkegbg: Hur har ni lärt er det här med lagerhanteringen i 2010? Det kan ju inte ha skett via manualen. Manualdelen om lager är så usel att den borde deporteras till Sibirien. Är väldigt nyfiken.

Uppenbart behövs en svensk manual. Benkegbg, du är ju duktig på sånt - ställer du upp? Jag tjänstgör gärna som betatestare.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 09:30   #9
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Baloo: Menar du att du jobbar endera i route, endera i session? Kan man göra så? Vad händer sen? Lägger du ihop lagren enligt Benkegbgs modell?
Det stämmer Nisse antingen jobbar jag ett route lager eller i Ett sessions lager.

Om du tittar på bilden under,

Pilen som där står route på.
Alla lager som ligger i denna delen tillhör routen. Alltså dom som är namngivna, Jn stn detaljer, Brädgård osv. Den översta som finns och är namngiven route-layer. Är det lager som finns när man börjar på routen från 0.

Pilen som där står session på.
Alla lager som finns är tillhör sessionen.
Som du ser finns här bara 2 st än. Session-layer är det som finns från början. "Tåg" är ett som jag lagt till.

Session-layer är också en annan färg på än dom andra. Och det är för jag makerat detta.
Vilket innebär. Om jag gör något i på bannan med det, eller något annat lager makerat. Så hamnar allt jag gör i detta lager.
Om du sätter ut ett hus, eller bygger en ny bansträckning. Vad du än gör hamnar det i just det lager som är markerat.

Och längst till vänster vid varje lager. Finns där ett öga och ett hänglås.

Om hänglåset är markerat (det blir vitare, och ser låst ut) Så kan du inte göra något i det lagert, om man av misstag skulle markera det. Vilket är bra om man skall läga till små detaljer och annat på en station tex, precis som benkegbg skrev.

Som du ser på det session-layer som är markerat, är hänglåset öppet. Vilket innebär att jag kan arbeta i det.

Det lilla ögat som också finns där (inom den gula ringen). Har funktionen, att markera du det så ögat försvinner. Så döljs det lagret på routen. Därför är det viktigt att när du sparar. Måstealla lager vara synliga.

En sak till som kan ställa till det är.

När du startar Trainz och går till serveyor. Så kommer ju routes upp först(2:abilden). Om du då trycker på "edit route" i menyn så är alltid route-layer markerat i serveyor. Och inga lager som du arbetat med i sessioner finns med.

Går du till Session(3:e bilden) och börjar jobba från den menyn. Så är sessionlagert markerat när du börjar jobba i där i från.

Sen lägger jag ihop lager inom routen. När jag anser att just den delen är färdig. Annars kan det bli en lång lista i menyn.

Där finns en manual gjord om lager. Av en kille som heter Russel White. Den är på engelska. Och du kan hitta den här http://www.mediafire.com/?99co0gmv5z4r9r1

Hoppas du blivit lite klokare på det här.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg baloo406_20120514_0000.jpg (133.8 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg route.jpg (97.0 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg session.jpg (53.3 KB, 99 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn

Senast redigerad av baloo406 den 2012-05-17 klockan 10:57. Anledning: stavfel
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 10:50   #10
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Benkegbg: Fel om lager i 2009. Version 3.3 har dolda lager till mångas förtret och, på standardsvenska, mångas förbannelse.
...

Nisse
En sanning med modifikation.

Om du öppnar en route/session i Surveyor i TS2009 (v3.3) som är gjord i TS2010 (med flera lager) och du redigerar och sparar den, så läggs alla lager ihop till ett route-lager och ett session-lager enligt den "gamla" modellen.

Om du sen öppnar samma route/session i TS2010 så har du således bara två lager, ett route-lager och ett session-lager.

EDIT: Det finns alltså inga "dolda" lager kvar.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-05-17 klockan 11:24.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 12:48   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Alltid EN bra sak.

Har lyckats (tror jag) föra över sessionen till routen. Det tog drygt fem timmar. Hur jag gjorde vet jag inte. Men jag gjorde i alla fall det omöjliga möjligt.

Hur jobbar jag vidare med banbygget och dess många signaler utan att behöva använda lagerhanteringen? Någon som har ett bra tips?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 13:01   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 786
Standard

Hej Nisse!
Är det Win7 Home Edition du har?
Det kan hända att du sparar ruttbugge och filerna kan ha hamnat fel utan du vet om.
Kolla om dina filer finns där: C/Users/namn/AppData/Local/VirtulaStore/Program Files(x86)/
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 22:20   #13
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej och tack Baloo för länken till Russel Whites tutorial. Jag har tagit mig friheten att översätta den och lägger upp den här. Har sökt efter Russel White på Aurans forum (som han hänvisar till i slutet) men inte lyckats hitta honom. Alltså har jag inte hans tillstånd men antar att han inte har något emot att hans instruktion blir översatt. Skulle någon moderator vara av en annan uppfattning så kan det här inlägget raderas.

Instruktionen är mycket enkelt skriven och jag tycker man kan starta med den.
Hälsningar
Bifogade filer
Filtyp: pdf Lager i Trainz tutorial.pdf (613.2 KB, 38 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 09:43   #14
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag kan nu summera vad som hänt. Förutsättningarna är:

Jag har allt sedan TRS 2004 arbetat och sparat i sesioner.

Jag har tre gamla datorer. I arbetsdatorn ligger DVVJ med den komplicerade stationen Mellerud. I den andra datorn ligger Svensk cab-bana. Den tredje datorn är en laptop med Mellerud inlagd för regniga dagar i fritidstorpet. Samtliga med 2010 inlagda.

Vad är det då som hänt:

Det har tagit minst 8 timmar att föra över sessionerna till router. En mycket besvärlig operation. Nu är den delen avklarad.

All konfiguration har försvunnit. Namngivningen finns dock kvar. Det innebär att 20 semaforer skall skrivas nytt plus ett antal signalmarker och klarerare. Samtliga vägskydd – de är många – har slagits ut. Skall återställas.

För att undvika lagerhantering i största möjliga utsträckning kommer jag att göra omkonfigurationen i ett enda route-lager per dator.

Som tur är så är jag van vid allsköns elände även om lagerhanteringen känts väldigt frusterande.

Sedasn detta har skrivits har Benkegbg lagt ut den engelska manualen på svenska. JÄTTEBRA gjort. Den behövs och det ska han ha tack för.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 20:16   #15
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Hej alla glada

Jag har upptäckt ett problem, som kanske kan hänföras till lagerhanteringen. När man exporterar en bana till annan dator hänger inte konfigurationen med. Det kan handla om signaler av olika slag, semaforer, vägskydd, AI m m.

Det här är tveklöst ett stort problem, vem vill ta ner en stor banan som inte fungerar?

Jag kommer att testa olika lösningar. Det vore bra om andra också kunde tackla problemet.

Funderar på att byta signatur. Hur låter exempelvis Den omöjlige? Vi får se.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009