Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-31, 00:37   #1
Isak3
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard Realistisk inbromsning

Hej.
Jag undrar om jag gör på ett realistiskt sätt när jag kör TRS2004 och bromsar in och stannar vid stationer. Jag gör så att jag sätter till bromsen genom att trycka på "a" en gång (RC lok med "self lapping brakes").
Ser jag att inbromsningen blir för hård lossar jag bromsen ("q") och sätter till den ganska direkt igen, men jag väntar tills bromscylindertrycket (säger man så?) sjunker lite grann. Då blir bromsningen mjukare och därmed mer precis.
Är det så det går till i verkligheten? Eller plågar man sönder bromssystemet?

Mvh Isak
Isak3 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-04-01, 15:09   #2
gec44-9w
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Standard svar

Isak, jo om man ska få realistisk inbromsning på rc-loket så ska man använda application.
I ett riktigt rc-lok till exempel så ser spakarna inte alls ut som de gör i trs så det blir ju inte exakt som i verkligheten, men jag har fått fram att om man använder application från 30 km/h så är bromssträckan ungefär 90 meter med 6 vagnar.
Med samma antal vagnar fast från hastigheten 70 så är bromsträckan 180 meter (lite mindre än en vanlig station) om du har laggt i bromsarna så att tåget börjar bromsa vid stationens kant. För att tåget ska börja bromsa i tid måste man lägga i application ca 140 meter innan stationen eftersom tilläggstiden är så lång att bromsarna inte börjar verka förän efter 6 sek ungefär. Med en tillläggs tid på 6 sek så blir det 120 meter i 70km/h(20 m/s x 6) men jag brukar ha 7 sekunder då det blir som i verkligheten och fungerar bättre i TRS.

Hoppas någon kan läsa vad jag har skrivit, har lite bråttom; ska åka tåg till borlänge, och jag hoppas att detta svar hjälpte.
Mvh Dash 9
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-04, 12:54   #3
Isak3
Medlem

Standard

Tack så mycket.
Men fungerar det att trycka "a"(application),q(release)några sekunder och så "a" igen för att lätta på bromsen?

Mvh Isak
Isak3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-04, 13:50   #4
gec44-9w
Medlem

Standard

Jo visst går det att göra så, men jag brukar ha application i ända(stava, hjärnsläpp)) tills jag är nere i kanske 15 km/h och då släpper jag så att tåget inte bromsar för hårt; men om jag inte gör det så brukar tåget bromsa in ganska lagom ändå.
Gammal 2005-04-05, 15:19   #5
Isak3
Medlem

Standard

Bra.
Ska man lägga bromsen i det läge då det står "application" efter "brake" i den vita rutan så att det blir ca 450 kPa i bromscylindrarna? Eller ska man använda "z" för att "lappa(?)" bromsen tidigare så att cylindertrycket blir lägre?
Gammal 2005-04-06, 11:57   #6
gec44-9w
Medlem

Standard

Man ska lägga bromsen i det läge där det står application så att man får ca 450 Kpa.
I verkligheten så har de förare som jag har varit med använt 80 Kpa för att få samma inbromsning som jag får med 450 så helt realistiskt är det inte, men nästan.
Gammal 2005-04-07, 09:45   #7
Isak3
Medlem

Standard

DÅ vet jag. Tack så mycket för alla svaren.

Mvh Isak
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:10.