Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-05-2017, 11:51 PM   #1
korvtiger
Medlem
 
Join Date: Jan 2008
Location: Uppland, Sverige
Posts: 2,728
Default STL - Ånglok i Trainz

Nu finns min digitala ångloklära att ladda ned på STLs hemsidas under Lok>Ångloks-fliken!

Själva ångloken kommer som sagt att komma upp inom någon vecka, vi har lite småfix kvar på dem.

Denna forumtråd tänkte jag ha för kommentarer och frågor om STLs ånglok, min ångloklära och ånglok i allmänhet. Jag kanske inte kan svara på alla kluriga frågor, men det finns ju en hel del annat folk här på forumet som kanske kan det. Folk som faktiskt smutsat ned sina händer på riktiga ånglok, till skillnad från undertecknad som är mer åt det akademiskt lagda hållet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 03-06-2017, 09:37 AM   #2
Pursche
Medlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Borlänge, , Sweden.
Posts: 1,808
Send a message via MSN to Pursche
Default

Mycket bra läsning. Även jag lärde mig en del saker som jag inte visste om trots att jag jobbar på järnvägen.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-06-2017, 10:18 AM   #3
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Join Date: Nov 2016
Location: Vänersborg
Posts: 603
Default

det var ett "jävligt" fint ånglok, längtar till det släpps.
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-08-2017, 12:03 AM   #4
korvtiger
Medlem
 
Join Date: Jan 2008
Location: Uppland, Sverige
Posts: 2,728
Default

Tackar!

Quote:
Originally Posted by Pursche View Post
Mycket bra läsning. Även jag lärde mig en del saker som jag inte visste om trots att jag jobbar på järnvägen.
Det är ju kanske inte direkt teknik man lär sig vid järnvägen idag. Man behöver ju inte veta vad en ånglåda är, vad man gör om man får stagbultsbrott eller hur man ska knixa för att få en Gresham injektor att jobba som man vill för att köra ett Rc-lok idag precis. Och då finns det bra mycket mer detaljer på ånglok som jag inte gått in så noga på i min version. Hur man placerar och dimensionerar skorstenen, bara det är en hel vetenskap i sig.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-12-2017, 01:48 PM   #5
tanigardi
Medlem
 
Join Date: Nov 2009
Location: Gävle
Posts: 163
Default

Fantastiskt, har slukat Ånglokläran med hull och hår. Otroligt välskriven och lättläst
tanigardi besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-16-2017, 11:50 PM   #6
korvtiger
Medlem
 
Join Date: Jan 2008
Location: Uppland, Sverige
Posts: 2,728
Default

Efter nästan ett års arbete från min och Lans sida är nu äntligen STLs första två uppdaterade ånglok för TANE uppe på vår hemsida! Så nu är det dags att se om ni pluggat på ånglokläran tillräckligt och se om ni kan dra iväg med ett långt tåg ut på de öppna vidderna.



Se till att ni laddar ned den nya versionen av STL-Source och skriver över alla gamla filer för att det ska fungera.
Vi rekommenderar också att ni går in i Trainz settings>Perfomance från startmenyn och ser till att Use PhysX simulation är urkryssad, vilket gör att rökeffekterna fungerar lite bättre.

Frågor och kommentarer om ångloken är välkomna i denna tråd!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 03-17-2017, 07:12 AM   #7
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Thumbs up Ett års "joint venture" tillända ...

... och för mig har det varit mycket lärorikt !
Under Korvtigers kunniga ledning har vi lyckats skapa ånglok som verkligen uppför sig VERKLIGT. Dom förtjänar verkligen att köras innifrån hytten (CAB mode). Leksaksläget (DCC mode) är bannlyst. Om man nu nödvändigtvis vill köra loken utanför hytten (Chase view) kan man använda den inbyggda displayen i nedre högra hörnet (HUD). Detta kan möjligen hjälpa en att få en känsla för hur man skall använda reglagen i hytten (fingertoppskänslan).
T.ex. tog det mig lång tid att fatta att ensamt lok bromsas med lokbromsen (direktbromsen el. ångbromsen) inte med tågbromsen (eftersom det inte finns nåt tåg i kroken). Bilden försöker visa motsvarande reglage i hytten.

Jag hoppas ni snart stänger ned HUDen och kör med de "riktiga" reglagen innifrån hytten !!!

[med F5 stängs alla HUDs ner, med F6,F7,F8, F9 kan valda delar stängas ned]
Attached Images
File Type: jpg HUD.jpg (292.0 KB, 123 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Last edited by lan; 03-17-2017 at 07:20 AM.
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-07-2017, 04:04 AM   #8
vovven47
Medlem
 
Join Date: Jun 2010
Location: Yxlan, Norrtälje
Posts: 1,345
Default

Tack för det förnäma ångloks dokumentet, Korvtiger!

Perfekt läsning för oss ångloksamatörer och på lagom lättfattlig nivå.
Om man sedan vill fördjupa sig I ett av dina kapitel, så finns ju alltid Ångloksläran 1949 att studera.

Detta dokument borde ju även distribueras till museijärnvägsföreningar och hobbyföreningar med järnvägsanknytning etc.,
då det är en perfekt introduktion till ånglokets funktionalitet!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-07-2017, 05:51 AM   #9
Pursche
Medlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Borlänge, , Sweden.
Posts: 1,808
Send a message via MSN to Pursche
Default

Jag kan bara hålla med. Loken är riktigt roliga att köra i CAB-mode och för att ha någonting att köra på så försvenskar jag rutten Niddertalbahn för att lära mig hur man använder alla signaler, övergångar och allt det andra som finns.
Jag använder även Lennarts ånglok som fungerar hyfsat och är ett bra komplement.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-11-2017, 11:58 AM   #10
Ursus94
Medlem
 
Join Date: Oct 2011
Location: Malmö
Posts: 117
Default

Nu har jag äntligen fått tillfälle att prova de nya ångloken! Jag är mycket imponerad, både över utseende och köregenskaper. Det märks att ni har lagt ner mycket tid på de båda loken!
Det är lite mer utmaning vid körningen med loken, vilket är roligt. Jag behöver träna lite på bromsningen märker jag, tågbromsen är inte lika aggressiv som den "brukar" vara i Trainz

Stort tack och bra jobbat!!
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-11-2017, 10:40 PM   #11
korvtiger
Medlem
 
Join Date: Jan 2008
Location: Uppland, Sverige
Posts: 2,728
Default

Tack så mycket för kommentarerna allesammans, kul att loken uppskattas!

Det gäller ju att hålla reda på vad det är för lok, vilken bromsutrustning den har. Köra man lok med ångbroms så kan man ju använda både ångbromsen och tågbromsen för att få lite extra bromskraft, kör man lok med tryckluftsbroms så följer ju bromsen på loket med i tågbromsen. Men man lär sig efterhand när och hur mycket man behöver bromsa.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 04:27 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009