Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-02, 20:35   #1
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard Keanekonserten

Var på Annexet igårkväll och såg Keane som var här för en spelning med låtar från deras nya album Perfect Symmetry. Med tanke på att man stått för det mesta de senaste 3 dagarna, var dessa 3h på Annexet de mest plågsamma för mina stackars knän men det var värt det för de är ju så jävla bra

Bilderna togs med G9an. Den har sina brister märker jag nu. Den blir snabbt varm och det försämrar kamerans prestanda då sensorn blir varm. Bilderna blir då mer brusiga samt pixliga tyvärr men låter man den vila emellanåt är den helt ok.

Kommentera gärna.
Gammal 2008-11-02, 20:48   #2
Alexander Ödman
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Helt okej konsertbilder. Det är alltid svårt när man står i folkmassan och ska försöka få till bilder. Bra exponerat! Första bilden vara rätt skön faktiskt.

Vad är det som gör kameran varm tror du?

Senast redigerad av Alexander Ödman den 2008-11-02 klockan 20:52.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 20:52   #3
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Ödman
Helt okej konsertbilder. Det är alltid svårt när man står i folkmassan och ska försöka få till bilder.

Vad är det som gör kameran varm tror du?
Minst sagt. Jag vet inte, spekulerar vilt. Kan det ha med RAW fotandet att göra? Får känslan av att sensorn inte riktigt pallar med flerbildstagningar med RAW format. Eller att det kompakta formatet inte riktigt kyler ner i samma utsträckning som ett lite större kamerahus kanske skulle göra? Jag har faktiskt ingen aning. Du som är lite av fotoexperten här, vad tror du?
Gammal 2008-11-02, 22:49   #4
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Först och främst, trevliga bilder!

En kamerasensor blir ju varm av att användas, och när man kör liveview (vilket man ju gör så länge den är igång på en kompakt) är sensorn aktiv hela tiden.
Råformatet ska inte ha någon betydelse, då alla kameror alltid tar bilderna i råformat. Vad gäller jpg är det en komprimering som sker först efter sensorn.
Kameran har ju en tämligen hög upplösning på en rätt liten yta, och det drar ju sitt strå till stacken. Jag vågar inte riktigt tänka på hur det blir med G10, där man ju lyckats klämma in hela 15 mpix (vad man nu ska med alla dem till. Sälja kameror förmodligen)...

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 23:04   #5
Alexander Ödman
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B
Minst sagt. Jag vet inte, spekulerar vilt. Kan det ha med RAW fotandet att göra? Får känslan av att sensorn inte riktigt pallar med flerbildstagningar med RAW format. Eller att det kompakta formatet inte riktigt kyler ner i samma utsträckning som ett lite större kamerahus kanske skulle göra? Jag har faktiskt ingen aning. Du som är lite av fotoexperten här, vad tror du?

Menar du att bruset ökar ju mer intensivt du använder kameran? Det låter otroligt att det skulle bero på värmen tycker jag.

En sensor blir varm (någon värme att tala om i alla fall) när man tar långa exponeringar, då det strömmar mycket elektricitet genom kretsen under lång tid.

Dock är ju resonemanget rätt i grunden, ett mellanformatsbakstycke har rätt låg maxISO just för att det är så många pixlar som ska leverera information.

Men det jag funderar på är om det verkligen är så att bruset ökar ju mer du fotograferar, på samma ISO såklart.

Men det är ju inte något världsproblem. Så länge det blir bilder så duger det ju.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 01:42   #6
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

En av anledningarna till att Liveview i systemkameror inte börjar komma förrän nu, är för att man inte kunnat tygla värmen sensorn utvecklar.

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:42.