Ämne: Presentation
Visa ett inlägg
Gammal 2010-09-18, 01:49   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Uj, en presentation av oss som samarbetar över simulatorgränserna, ja jag ska försöka...

Jag är väl mest känd för många projekt som inte kommer i mål... Sanningen är väl något i stil med att dels är det resan som är målet, dvs det är barnsligt roligt att bygga oavsett om det är att skapa rutter, att bygga 3D eller skriva ett script / program... Att jag har lite för många projekt tror jag kan förklaras med att jag till yrket är projektledare i teknikprojekt i samband med produktutveckling. Behovet av skarp planering utan avsteg från en noggrann planering i yrkeslivet gör att i hobbyvärlden få fladdra ut i härligt oplanerade nya projekt är ganska avkopplande.

Tågsimulatorer kom jag in på ett ganska tidigt stadium, nånstans vintern 2002, med MSTS mindre än 1 år gammalt. Minns att jag testade MSTS rutteditor under hösten, men nä den där va krånglig att ha o göra med så det blev lagt på is då. Och förresten skulle det komma en ny simulator, Trainz ska den visst heta. Så den beställdes och jag fick den bland de första nångång alldeles innan julen 2001. Här skulle byggas! Men det va nått som inte riktigt stämde, jag var ändå lite tilltalad av MSTS spårsystem, där man hade koll på vad växlar o spår hade för radier o längder... MSTS fick en ny chans och efter nån aha-upplevelse hur det va tänkt var jag fast och började gilla editorn riktigt mycke trots att den verkade både torftig och krånglig i första bekantskapen. Så på den vägen blev det och sett från hur mina faktiska perspektiv var.

Jag startade ett försvenskningsprojekt som gick ut på att göra MSTS-originalrutten Innsbruck - St. Anton till en svensk malmbana utan anspråk på att vara verklighetsbaserad. Ortsnamnen blev en hel del lek med ord, där bl.a. Innarvet och Antberg blev ersättningsnamnen för ruttens huvudorter, men många orter fick namndelar från norrländska orter, t.ex Kvicksele, Leleå, Grusele, Landbäck, Dandret, Svappavare, Arjesele, Arvidsmook osv... Rutten var en hel del lek med trafikideer, designprogram osv, bl.a. arrangerade jag en LLJ designtävling, som skulle fastställa LLJ.s egna färgsättningsschema. Tigger vann tävlingen och ett antal fordon målades i designprorammet, bl.a. ett LLJ chartertåg som jag kallade "Norrguld" som var ommålade Reingold-vagnar om jag inte minns fel. Dom var hursomhelst väldigt väldetaljerade och man kunde inte förvänta sig allt för bra fps dom användes... Nåja, det var LLJ det, som aldrig blev klart utan jag kände att tiden rann iväg och rutten inte skulle hinna bli klar innan TMTS så det var väl bättre att bygga den där i stället... Nåja, det blev inte ens en tummetott...

I arbetet med LLJ så dök det upp ett MSTS-tillägg som radikalt förgyllde arbetet med LLJ eller andra rutter, nämligen Xtracks. Tack Anders det! Jag tror att i samband med Xtracks version 3, så var systemet så komplett att det nu gick att bygga utan de dynamiska spåren, som ibland kunde vara luriga. Xtracks hävdar jag fortfarande höjde MSTS rejält och är en av de allra viktigaste utvecklingar som MSTS begåvats med, nu gick det i princip att bygga de flesta bangårdarna! Jag minns fortfarande med fascination när mr. Okrasa i något problemsammanhang hjälpte till att lösa bekymmret. På svenska!! Jag som trodde han var japan, eller liknande...

På 3D-sidan till MSTS byggde jag lite byggnader, den C3g-vagn som jag nu precis fått på RW-spår, ett signalpaket baserat på fototexturer.

Andra rutter jag var inblandad i har varit spårläggning i KMJ-rutterna och JBJ2, där hela spårsystemet lades om till ScaleRail och med en förhoppning att få spårläggning och bangårdar så verklighetsnära som möjligt. Alltså inte med förebild, men med ett försök att tänka i verklighetsnära termer. En hel del banverksspecifikationer lästes på, för att försöka lära sig ban och signallära. Tanken var att kunna kunna köra rutten utan "fuskmonitorn" och också att inte hamna i tråkiga rödsignaleringar eller hastighetsöverskridande. Oavsett resultatet, så var det ett väldigt roligt arbete, det var även till den rutten som jag tog fram signalerna.

Jag har även skaffat flera versioner av Trainz under åren, men insett att även fast jag vill, så har inte tiden räckt till att lära sig en till simulator. Min ambition är ju att kunna eller känna till i princip alla delmoment i en simulator och jag har myyycke kvar att lära mig i RW... Men, en aha-upplevelse i taget.

På järnvägsmuseet i Gävle står en X2000-simulator, som jag har satt ihop nuvarande elektroniklösning till. Den är baserad på MSTS och kör VHJ och KMJ3 deluxe-rutterna. Funktionaliteten jämfört med vad vi gör här är dock väldigt begränsad, kravet där är att en femåring ska komma igång med en gång o köra i fem minuter för priset av en femkrona. De tre femmorna, alltså...

Utanför tågsimmande, så har jag för drygt 3 år sedan startat en verksamhet i modelljärnvägssammanhang som jag kallar för mässingsjuntan. Ni vet, tjejjerna har ju sin syjunta, det här är ett mer killigt alternativ. Ambitionerna var blygsamma från början, utan att veta hur pass intresset var bland byggare av mässingsmodeller, men summeringen nu efter drygt 3 års verksamhet är att juntan har kört varje onsdag i stort sett hela tiden. Antalet totalt inställda juntor kan fortfarande räknas med handens fingrar, så det bör vara nånstans i trakten 150 gånger vi haft vår junta nu... Tihi, det finns även ett knippe ofärdiga projekt där också... märkligt...

Vill man träffa mig "live" finns goda möjligheter till det om man tar sig till Nora, där jag är aktiv i NBVJ. Ambitionen är att bli behörig förare på ånglok, men det är en hel del kvar. Jag har nu hunnit med ett antal tjänstgöringsdagar som eldarelev så jag hoppas kunna bli behörig eldare under nästa år. Giltig JTF-behörighet har jag och gjorde även tjänstgöring som tågbefälhavare de sista trafikdagarna i år. Utöver den praktiska verksamheten, så är jag även kassör i föreningen så det finns en del att stå i där också.

Har du lyckats traggla dig igenom all text jag nu skrivit, så kan man väl konstatera att jag har nån dojja i flertalet tåghobbys, på gott och ont. Det dåliga är ju att dygnet inte verkar ha tillräckligt med timmar, har hört att det bara är 24 st på ett dygn. Så det innebär att periodavis så för jag inte så mycket väsen här på grund av tidsbrist, men sen kommer perioder där bättre möjligheter finns.

Mina ambitioner inom tågsim är att kunna kunna bidraga med modeller till de "aktiva" simulatorerna, men visst kommer jag nog roa mig med ruttbygge också... Men först måste det fyllas på med svenska grejjer att fylla i en rutt med. Som nån sa, det är lite trist att samma stationshus ska behöva finnas på flera ställen...

Jag bygger ogärna modeller där jag inte har tillräckligt med underlag. Nu har jag mycket god tillgång till arkivet i Nora, så att det finns goda möjligheter att NBJ-material kan dyka upp i tågsimmeriet. Jag använder också uteslutande fotografier för texturerna, vilket på den goda sidan ger att man får automatiskt med den mångfald av färger som även en enkel färg har och man får ofta med naturliga skuggningar. Men, det finns ju avigsidor också, då en textur oftast behöver komponeras ihop från flertalet fotografier, så behöver vitbalans, ljushet osv matchas ihop innan det börjar se bra ut så första-skotten ser ofta inte alls bra ut. Jag brukar dock vänta tills modellen är ute i simulatorn innan justeringar görs på den punkten. Ett aktuellt exempel på det är C3g-vagnen, som just nu är alldeles för solmättad i texturen.

Så, nu vet ni mer om mig, nu släpper jag tangentbordet för att istället mappa strömavtagare på D-loket...

Edit; Ja just det... Mats Abramson heter jag och bor i Vendelsö precis utanför Stockholm.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2010-09-18 klockan 12:39.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat