Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-15, 21:32   #28
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Tack för kommentarer!

@Hqv: Tycker nog inte att du ska planera och tänka för mycket redan nu på hur det blir med ATCn på Jönköpingsbanan det är lite för tidigt än hehehe. Om alla signaler fungerar som de ska på banan så kommer det inte vara ett jättejobb att få ATCn att fungera. Vad gäller kurvöverskridande så är jag inte riktigt klar över hur det kommer att fungera(om det någonsin kommer att fungera) än men om jag spekulerar fritt så blir det troligtvis ett procenttal (som man får ange själv när man placerar ut baliser dvs olika kategorier) av lägsta av tavel- och banhastigheten.

Att scenarion inte avslutats med perfekt hastighetsbetyg är ju redan kört med ATCn så att säga iom att den tillåter 5km/h överhastighet och RWs inbyggda tillåter 1km/h som inte kan ändras.

@Adde: Funktionen att helt skippa ATC:n finns redan(därför används stoppassage knappen som en fiktiv startknapp, normalt går ATC igång då hytten aktiveras/környcekln sätts i). Tumhjulen ställer sig redan som det är nu på "rimliga värden" från start så normalt behöver inte dessa justeras om man inte vill.
Väljer man dock att köra med ATCn på så får man nog räkna med att gå igenom vad som är brukligt vid ATC drift. Vi får dock se jag är ganska trött själv på starttesten efter att ha varit tvungen att gå igenom den varje gång något ska testas(och det är ju minst 25ggr per dag)
40km/h är inget fast värde utan det bestäms av minimum av tågets STH, restriktioner och banegenskaper så det kan mycket väl vara 25km/h istället.

@Basse: Hmm 298 är grundtågdata enligt de pdf:er jag kikat på ivf? Finns det verkligen bara två? Det är ju en hel lista med olika egenskaper som kan kombineras i långt många fler "special" egenskaper för tåget än bara två. Är detta bara något skrivbordsalster som aldrig sker i verkligheten då?
Special egenskaperna för tåget sätts väl som ett komplement till tågdata(inte antingen eller) dvs tågdata gäller tills det att en balis med PT-koder påträffas som överensstämmer med tågets och på så vis tvingar tåget att följa speciella regler. Är jag helt ute och cyklar?
299 är Normaltåg med 1 biten satt för specialegenskapen finntrimmad ;D

Retardationskontrollen utförs precis som du beskriver trots att exemplet sker vid stillastående så kan det avläsas under gång om förutsättningarna under inbromsningen varit de rätta(med ändringen 4s+tillsättningstid eller hastighet under 25km/h).
Relevansen av det hela tycker jag tvärt emot dig stor betydelse i RW där bromsvärden för vagnar är beroende av vem som har simulerat bromsarna på lok och vagnar dvs ofta godtyckligt

Är medveten om 00 indikation vid stopp mellan för och huvudsignal och det ska vara möjligt att fixa hoppas jag!

Att huvudledningstrycket går under 350kPa är nog mer ett resultat av usel psi->bar konvertering av klåparen som byggde Zss..

@Totte: Det behöver du inte om du inte vill, valet finns att skippa att slå på ATCn vilket kan vara skönt om man bara vill ha en lugn och skön tur utan en massa pipande och blinkande Manualer kommer att finns tillgängliga vid släpp både för ruttbygget, 3d-bygget(installation i hytten) och körinstruktioner.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.

Senast redigerad av Mawkish den 2013-04-15 klockan 21:34.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat