Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-20, 04:04   #18
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Får man komma med ett önskemål, om några sådana här.

Fanns för på Centralen södergående ut (tror att dom är borta nu) och vid Älvsjö söderut (finns kvar). Om jag inte minns fel, så fanns dom även vid Spånga station. Innan dom byggde om allting på 70-talet. Borde ha funnits lite här och där i landet också. Innan dom införde dom blå/vita bommarna vid övergång vid plattformarna.

Dom blinkar med orange sken växelvis + ringsignal när ett tåg är på väg till övergången.
.
Självklart får man komma med önskemål!
Ju fler foton, mått och ur så många vinklar som möjligt gör att modellen kan närma sig verkligheten. Du som är en van användare och duktig fotograf vet ju att dokumentationen av de objekt som man vill ha modellerade är utav stor vikt. Med det sagt så tog jag mig friheten att göra en liten modell baserade på de foton du visade. Hur nära verkligheten måtten är det vet jag inte, utgick från stolpdiametern på bilden som påminde om rörstolparna till tavlorna.

Så här blev det i alla fall, inte så mycket detaljer och textureringen är väl sådär...
Skärmavbild 2018-12-20 kl. 01.55.16.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Mycket intressanta saker. Speciellt fäster jag mig vid den flexibla dödskallen (fvsi). Den nuvarande varianten medger bara valfri markplacering. Att kunna ha den på luftledningsstolper och hängande är varmt välkommet. Det gäller också den höha kryssmärket – bra för bilister vid skymd sikt framför en järnvägsövergång.

Betydelsen av den färggranna kuben HB har jag nog missat. Att den ersätter Osynlig marker, som är av central betydelse i Trainz är inte svårt att gissa, men tjänstgör den också som klarerare. Så vad är innehållet? Hur kopplas den?

Nisse
Ett av skälen till att jag kände för att göra egna objekt, va just att vissa saker/funktioner saknades eller var fel hos STL:s vägskydd.

Den färggranna kuben berättar jag om på flera ställen i signaltråden. Men lite kort(!?) så har den två huvudfunktioner, dels så är den en ID så att det syns att objekten tillhör de system som jag är skyldig till, vilket också blir en identifiering att objekten eller scripten är mitt ansvar. Någon variant av ID-kuben kommer att finnas till samtliga Trackside-objekt, om det även kommer att finnas till rena scenery-objekt, hus eller liknande vet jag ej.
ID-kuben fungerar också som den punkt där objekten placeras ut och där man klickar när man vill flytta objektet eller komma åt propertyrutan. Ett signal som hänger i en brygga flyttar du genom att flytta kuben, inte genom att flytta signalen i bryggan!

Det finns ingen "extra" funktion hos själva kuben, den är bara en representant för det intressanta(?) trackside-objektet.
ID-kuben för vägskyddsobjekten kommer att ha en egen symbol, den symbol som visas på bilden är den grundläggande typen.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat