Visa ett inlägg
Gammal 2015-01-28, 16:29   #81
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Väldigt snyggt!

Jag tycker bland det svåraste är att hitta vegetation som ser bra ut i det svenska landskapet. Kan du berätta vilka träd du använder? Om det är egna kreationer kanske du kan dela med dig av dom?

Banvallen skulle jag också vilja ha, den hade passat bra på Inlandsbanan!
Faktum är att jag använder mig, till vegetationen, utav sortimentet tillgängligt i TS2015, med några tillägg som banvall och news björkar. Det mesta handlar om att anpassa det efter bilder hela tiden.. "Hur mycket gräs växer här? Hur mycket träd samt hur nära, vilket trädslag passar bäst? Mycket skuggor? Ska jag använda 3D eller bara de vanliga texturbaserade träden? Vilken färg på gräset? Hur lutar banan här i förhållande till marken? Det är många frågor jag väger in. Självklart anpassar jag trädens höjd hela tiden så de inte bara står platt på backen utan något vidare.
Byggnader bygger jag själv till 90 procent, med undantag av vissa landsbyggnader (hus och ladugårdar) som passar väldigt bra med swedish houses.
Anledningen till den höga detaljrikedomen bottnar i att jag har tillgång till bra material och källor från operatör. Jag chansar aldrig med en tavla. För mig, som bor så nära är det A och O att allt sitter precis där det ska, annars blir jag inte nöjd. Jag skulle kalla mig själv perfektionist, och lägger hellre 5 timmar på en slätt än att bara lägga spår rakt på backen med lite gräs och träd runt som inte passar den svenska landsbygden, och i detta fall då landsbygden runt Målilla.

Jag ska ge dig namnet på banvallarna jag använder, men tror bestämt att även de ingår i det vanliga sortimentet från TS2015.

Så mitt tips vad gäller landskap är att iallafall varje kilometer ha en bild på omgivningen, om det är egna bilder eller om det finns google street view spelar ingen roll egentligen. Jag har fotat ungefär 4/5 av banan mellan Vimmerby och Målilla, och tanken är att det ska fortsätta vara så hela vägen till Kalmar.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat