Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-11, 05:08   #25
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Ja helt riktigt, det är bl.a. för att tåget inte ska stanna när manövervagnen passerar markern när motorvagnen fortfarande har ström. Läs vidare.
Ursprungligen postat av Bengan
... I klartext. Är det bara när elloket passerar, som det blir strömlöst eller gäller det också. Om du har ett tågsätt på 10-15 vagnar. Att reaktionen kommer redan vid första vagnen, om man backar ut på strömlös sträcka.
...


Det är när elloket passerar som det blir strömlöst. Så du kan t.ex. backa in 10 vagnar på en strömlös sträcka och koppla bort de 8 sista och åka därifrån, bara inte loket passerar markern.



Tackar Sven.

Då tänkte jag rätt på första punkten och på den andra punkten.
Precis vad jag hoppades på. Skönt att du tänker på det mesta.

Är med i dom andra stegen, angående strömavtagarens upp och nedgång och dess lägen.
Men har inte tänkt på, om knappen alltid är aktiv och fungerar på alla lok. Sällan jag har den listen utdragen och samma sak med hyttkörning. Brukar oftast, bara åka med tåget i utvändig kamera.
Då jag tycker, att det ser så härligt ut, när ett elegant tågsätt bryter igenom landskapet.
Tyvärr, så finns det inte så många banor. Där man verkligen kan sitta och njuta. Jag får rysningar, bara jag ser Ekans bilder. Har aldrig sett något liknande och kommer nog aldrig att komma i närheten vid eget bygge. Där måste det vara helt underbart, att åka med i en utvändig kamera och se landskapet dåna förbi.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat