Visa ett inlägg
Gammal 2009-10-29, 21:57   #10
flompe
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 25
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GBGtram Visa inlägg
Du verkar riktigt intresserade av detta men vi kommer att prata med SVT någon gång under november månad men just nu är tanken att använda en större Sony kamera med 160X zoom å pixlarna vet jag inte riktigt men de e j*vligt hög upplösning där för använder vi den kamera som har kassett för en bättre kvalite och Digitaliserar filmen där efteråt.

Hmm : Redigerings program??!!
- du får hjärna tips oss om de om du vet några bra program! Vi har inte bestämt vilken än så länge.
Både intresserad och har jobbat som filmare/redigerare.

Ska du lyckats få filmen in på SVT gäller det att du håller en hög kvalité filmteknik- och bildmässigt. Ett tips är att inte använda er av 160X zoom, det kommer bli för skakigt, även om ni använder stativ. Gå närmre istället. Och använd alltid stativ. Inget skak, för det är väl ingen Dogmafilm ni ska göra?

Rent upplösningsmässigt är det svårt att avgöra om det passar SVT när ni ska använda en "större Sony kamera med 160X zoom å pixlarna vet jag inte riktigt men de e j*vligt hög upplösning där för använder vi den kamera som har kassett." [sic]

Vad gäller redigeringsprogram kan jag rekommendera Avid, Adobe Premiere och Final Cut. Det sistnämnda kanske inte så starkt. Programmen kräver ganska mycket lärotid innan man kan hantera dem, men det är värt det.
Dessutom kräver dessa program en dedikerad och kraftfull dator.
flompe besöker inte forumet just nu   Svara med citat