Visa ett inlägg
Gammal 2022-09-17, 22:25   #143
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Länge sedan jag visade något här. Det går långsamt men säkert framåt. Har dock hoppat tillbaka till Os-vagnen och byggt en variant med bromsplattform. Dessa plattformar skiljde sig ifrån de mer ordentliga, inbyggda kurer eller kupéer som bromsvagnarna hade fram till 1920-talet när godstågen handbromsades och skruvbromsar skulle vara bemannade i ur och skur. Till en början när SJ började bygga om NN3/N3 vagnar till Os så lät man kuren vara kvar, antagligen då vagnarna fortfarande kunde gå både i trycklufts- och handbromsade tåg. Från 1928 så började man dock att ta bort kurarna och byta ut dem mot de enklare plattformarna istället. Plattformen var enbart avsedd för att kunna manövrera handbromsen vid uppställning, växling och rangering, inte för bromsning i tåg. Vagnarna försågs också med tryckluftsbroms undan för undan från 20-talet när SJ började att införa det. Vissa vagnar som redan hade handbroms med kur/plattform fick dock bara tryckluftsledning, åtminstone till en början. Säkert för att tillfälligt spara in kostnaden för tryckluftsbromsutrustning till senare. Vissa Os vagnar hade tvärtom, tryckluftsbroms men utan plattform i de fall de byggts om från en vagn utan handbroms. Dessa kunde man inte bromsa manuellt, utan enbart när de var inkopplade i tåg. De Os-vagnar som helt saknade både hand- och tryckluftsbroms (vilket jag visade förut) fick naturligtvis inte heller någon plattform.

Jag kollade i 1935 års utgåva av Särtryck 77 och där kan man se att det fanns följande:
7 st Os med bromskuren kvar och tryckluftsbroms system Kunze Knorr G (KKG)
1025 st Os med bromsplattform och KKG-broms
747 st Os med KKG-broms, men utan vare sig plattform eller kur
5 st Os med bromskuren kvar och handbroms, men enbart med tryckluftsledning
549 st Os med bromsplattform och handbroms, men enbart med tryckluftsledning
1928 st Os helt obromsade med enbart tryckluftsledning

Så alla Os-vagnarna kunde gå i tryckluftsbromsade tåg 1935, men det var bara runt 42% av vagnarna som hade tryckluftsbroms. Här var det bara 12 Os-vagnar som hade kvar sin gamla inbyggda bromskur från den handbromsade N3/NN3 tiden.


Modellen av vagnen har fått tryckluftsbromscylinder av system Kunze-Knorr G (KKG) vilket var en av de vanligare systemen för godsvagnar hos SJ. Vad jag sett fick alla Os vagnar som hade tryckluftsbroms detta bromssystem. Det fanns även andra, så som Westinghouse, New York och (enkammar) Knorr för att nämna några. Dessa fungerade att koppla ihop i samma tåg, men hade lite olika beteenden, särskilt vad gällde luftförbrukning och möjligheten av gradvis lossa bromsen.

Har även lagt till lite mer detaljer, så som de korta kedjor som håller fast lämmarna i deras nedre kant, så att de kunde både vikas inåt i vagnen när man transporterade exempelvis timmer, och utåt, fritt hängande i kedjorna, vid lastning. Svårt att sluta lägga till detaljer, varje gång man kolla på modellen ser man något nytt som saknas


SJ Os med bromsplattform och tryckluftsbroms


SJ Os med broms, underrede med Kunze-Knorr-bromscylindern och dess tryckluftsbehållare mellan ramarna. Uppe vid ramen, mellan bromscylindern och högra hjulet ser man omställningsveven för Tom/Lastad vagn för att reglera hur hårt vagnen bromsas.

Nu har jag skjutit upp det trista UV-unwrappandet så länge jag kan med denna vagnen, så får se om jag orkar ta tag i det, eller om jag byter tillbaka och bygger vidare på Hs-vagnen..
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat