Visa ett inlägg
Gammal 2017-06-24, 04:14   #27
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Lite sill på laxen eller nått sånt...

Eftersom SP2 har varit i flaggorna så har det inte blivit något direkt nytt programmerat sedan sist, utan lite små fixar, testande och byggande När nu SP2 har landat så blir det en hel del testande av det som hittills är gjort för att se om det är något som behöver skrivas om, och också för egen del att se om jag har möjligheten att skapa och lägga ut 3D-objekt (om de blir bra/snygga är ju en annan sill).

Inatt så tänkte jag bara visa lite av de förändringar som jag har gjort så inte blir så tungt som omväxling!

Först en bild på samtliga val som går att göra vid hastighetstavlan:
T HT Tavelval.jpg
Bilden i en tidigare post visade valen som fanns vid hastighet 110km/h här kan de ses vid 40km/h och då finns samtliga val som kan göras. Den valda hastigheten har den övergripande makten över vilka val som går att göra.
Ett val som inte syns på bilden är piltavlan, den går endast att välja vid högerplacering med pilen åt vänster.

Dessa två bilder visar förändringarna som är gjorda gällande tavlans justering i sidled från spårmitt:
T Justering brygga.jpg
Detta är justeringen om tavlan är placerad i brygga.
Tavlan placeras med centrum 2.25m från spårmitt (hälften av 4.5m som är standardavstånd mellan parallella spår) och går att justera i 1cm steg från 2.5m till 2.0m, dvs inom det fria rummet för Normalprofil K. Skulle knappast tro att den behöver flyttas på...
T Justering stolpe.jpg
Detta är justeringen vid övriga placeringsalternativ.
Tavlan placeras ursprungligen vid centrum 2.75m från spårmitt och kan flyttas till 3.35m med H/V knapparna till vänster. Det går också att justera tavlan med 1cm eller 10cm steg inom dessa avstånd.

Jag nämnde också tidigare att tavlor och signaler (och en del övriga objekt) placeras direkt på ett korrekt avstånd både i sidled och höjdled.
Detta är en bild som visar skillnaden mellan de signaler som följer med STL:s paket och samma signaler med mitt script inblandat!
Signaler.jpg
Till vänster STL:s paket, till höger mitt script med Centrum från RöK på 3.0m.

Eftersom mitt system behandlar signaler på samma vis som verkligheten gör så innebär det att Trainz interna sätt att påverka/ställa signaler till kör bara används när de får tillåtelse att göra så. Detta betyder att signaler på stationer alltid är normalt i stopp. För att de ska gå till kör krävs det en order (detta gäller även en del andra funktioner i systemet), det räcker inte bara med att ett tåg rör sig mot signalen.
För att detta ska fungera så krävs det TKL-funktionalitet och detta har blivit den viktigaste kringliggande funktionen för signalsystemets existens. Eftersom allt hänger ihop så fungerar inte det ena utan det andra!

I Trainz så finns det något som kallas för Interlocking Tower, vilket i mitt tycke är ett omständligt, tidskrävande och omodernt sätt att lägga tågvägar. Mitt system bygger på verkligheten och jag som programmerare gör jobbet åt er! Jag tänkte redovisa en praktiskt skillnad i hur det kan se ut från EN signal till SAMTLIGA signaler som den signalen kan peka mot.

Så här ser den bilden ut:
Tågvägar.jpg
Vad kan man då utläsa av denna bild. Jo, många tågvägar blir det! Dessutom om det vore en medgivande dvärgsignal också så skulle det bli kanske dubbelt så många rörelsevägar.
Man kan se att signal C 51 pekar mot fem stycken signaler (31,33,61,81,83). Men någon kanske undrar hur kan det bli så många tågvägar, räcker det inte med fem stycken!
Det finns två skäl till varför det är så många, dels så kan ni se att det finns en asterisk vid en del nummer. Detta betyder att den tågvägen har en lägre hastighet än den utan asterisk med samma slutpunkt. 51-61 och 51-61* är två olika tågvägar med samma slutpunkt, detta beror på att systemet har hittat flera vägar genom växlar med olika hastigheter.
Det andra skälet är att man kan lägga en tågväg med ALLA deras tågvägar och ALA deras tågvägar osv, direkt från signalen istället för att behöva vänta till att nästa signal syns från lokförarplats. Detta är något som jag har skapat strax innan SP2.

Tänk om man skulle skapa alla dessa tågvägar och ställa upp villkor för fientliga tågvägar, signaler, växlar mm som i Interlocking tower, nu gör jag jobbet åt er istället! Även tågvägsutlösning, hinderfrihetskontroller (även fast det finns dumheter i trainz med det), skyddsträckor, samtidigheter mm sköts helt automatiskt av systemet, allt ni behöver göra är att bygga korrekt...

Detta som syns här är BARA tänkt att användas när man nöjeskör eller testar sin anläggning men villkoren för om en rörelseväg går in eller ej är samma, varesig man kör för nöjes skull eller i arbetet!
När man skapar sessioner så kommer Stationsautomater och TKL-funktionerna att hantera hela rörelsevägs-läggningen baserat på scheman eller andra villkor.

Det blev visst långt inatt också, och ändå fick jag inte med allt...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat