Visa ett inlägg
Gammal 2013-03-05, 11:53   #59
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Problemet med detta är att jag funderar på hur mycket denna motor kostar?
Redan en vanlig grafikmotor kan vara ganska dyr och skall man då även lägga till fysik mm så blir den väl ännu dyrare... och då skall man tänka på att det finns bra gratisalternativ när det gäller grafikmotorer. Vad jag försöker säga är att Outera måste spara in så mkt pengar så att det lönar sig att köpa in den och inte utveckla fysik och grafikmotor själv (eller delar av det).

Det är dessutom ganska trångt på tågsimulator marknaden idag. Det finns två kommersiella tågsimulatorer - jag tror inte det finns en marknad för tre. Dessutom är OpenRail påväg att bli en stark konkurrent som dessutom är gratis.

Själv tror jag nog att Outera kommer att användas till en flygsimulator först. Det finns ett hål att fylla där efter Microsoft Flight simulator och där passar Outera in bra.
Ett gammalt inlägg som jag kommenterar, men jag tycker ändå det kan vara på sin plats att kommentera.

jag kommenterar det utifrån vad utvecklarna deklarerar att dom kommer att implemenetera stöd för järnvägsräls:

http://www.outerra.com/forum/index.php?topic=1328.0

Stöd för järnvägsspår kan man väl tolka på samma sätt som att det idag går att flyga i Outerra, det går att köra gummihjulsfordon osv, men är kanske för den delen inte en flygsimulator... än.. Samma sak när stöd för spår finns på plats, då är bara grunden på plats att kunna köra tåg, men är kanske inte en tågsimulator då...

Som jag förstår det, så lägger Outerra grunden för att kunna simulera jorden inklusive ett antal olika fortskaffningsmedel kan förflytta sig i simulatorn. Därifrån kan en oberoende utvecklare ta det vidare till en fullfjädrad simulator för respektive applikation.

På kommentaren om det verkligen finns utrymme för en tredje tågsimulator, så tycker jag så här.. Det finns alltid utrymme för en ny tågsimulator. Marknaden avgör och har den nya egenskaper som tidigare inte har, så tillförs nya värden. Det tycker jag uppfylls med råge med Outerra. I mina ögon är ingen av dagens tågsimulatorer ens i närheten av samma verklighetstrogna återgivning av landskap och miljö under olika förutsättningar som Outerra har. Ingen av dagens tågsimulatorer har man möjlighet att kunna köra gummihjulsförsedda fordon eller flyga i. En tågsimulatorapplikation under Outerra skulle således tillföra väsentligt nytt, med högt marknadsvärde.

Nåja, det är långt till något sådant kan bli verklighet, men newS förnämliga arbete att lägga in hans fina skapelser i Outerra sätter verkligen fart på visionerna.

Argumentet att en grafikmotor skulle kosta massor då? Men, det är ju en sak mellan applikationsutvecklaren och Outerra, inget som vi konsumenter behöver bekymra oss om. Om nu inte nån funderar på att utveckla tågsimulatorapplikationen förståss... Sen vet vi inte om den verkligen kommer vara dyr. Om jag förstått rätt, så är hela projektet framtaget med väldigt små ekonomiska ramar, men stort kunnande, så den behöver ju kanske inte bli dyr heller för en utvecklare.

Funderar Mazz...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat