Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-10, 21:56   #21
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Som jag skrev i föregående inlägg från mig.
Om det bara var att skriva in samma sak på X10-14 som på manövervagnen från X2.
Antar att detta inte går. För jag misstänker att tanken med X2:ans manövervagn och det man skriver in i configen. Är för att X2:an inte ska stanna direkt om manövervagnen går först och kommer ut på strömlöst område. Att detta sker först när motorvagnen passerar markern, då det är hon som står för elförsörjningen....
Ja helt riktigt, det är bl.a. för att tåget inte ska stanna när manövervagnen passerar markern när motorvagnen fortfarande har ström. Läs vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
... I klartext. Är det bara när elloket passerar, som det blir strömlöst eller gäller det också. Om du har ett tågsätt på 10-15 vagnar. Att reaktionen kommer redan vid första vagnen, om man backar ut på strömlös sträcka.
...
Det är när elloket passerar som det blir strömlöst. Så du kan t.ex. backa in 10 vagnar på en strömlös sträcka och koppla bort de 8 sista och åka därifrån, bara inte loket passerar markern.

pantograph "1", pantograph "2" eller pantograph "3" definierar en eldriven motorvagnen eller ett eldrivet lok.
pantograph "0" definierar en manövervagn i ett eldrivet tåg.

Jag får inte x10-x14 att fungera överhuvud taget i TS2009, men pantographknappen eller END knappen fungerar alltid på ett tåg, även om du inte kan se det visuellt med en strömavtagare. Du kan t.om. fälla upp en strömavtagare på ett ånglok om du vill. För varje tryck man gör stegas "state" upp ett steg. State är alltid 0 när en session startar upp. Sekvensen ser ut som följer. 0-1-3-2-0-1-3-2-0 osv. Det är här som den extra finessen med siffrorna i configfilen också kommer in. Står det "0" genereras aldrig någon annan state än 0 (noll). Står det "1" genereras bara 0 och 1 (0-1-0-1-0 osv.). Står det "2" genereras bara 0, 1 och 2 (0-1-2-0-1-2-0 osv.). Står det "3" genereras alla states, precis som ursprungsfunktionen.

EDIT1: X10 (A) motorvagn ska ha tillägget pantograph "1" i configfilen, medan X10 (B) manövervagn inte ska ha något tillägg alls då den inte är körbar.

EDIT2: Gör denna test. Placera ut en T43 (diesellok) och starta Driver. Du ser att pantographs knappen är inaktiv (bild 1).
Tryck på tangenten END och du ser att pantographs knappen blir aktiv (bild 2). Du måste nu trycka tre gånger till för att den ska bli inaktiv igen.

Prova sen samma sak med en modifierad Ue enligt min beskrivning tidigare. Jämför gärna med originalet.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Panto_off.jpg (33.5 KB, 145 visningar)
Filtyp: jpg Panto_on.jpg (32.9 KB, 146 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-11-11 klockan 00:05.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat