Visa ett inlägg
Gammal 2020-02-05, 18:22   #28
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Lite mera objekt, kan det va nått?

Tack Jocke!

Det var länge sedan jag skrev här och i Vägskyddstråden, om några dagar så kommer jag att skriva ytterligare detaljer och en del annat i Vägskyddstråden, måste "bara" scripta och göra iordning lite information till dess!

Jag tänkte att vi börjar våran resa idag med lite ATC!
I uppdateringen av ATC-systemet så ingår det en Tågdatamottagre, den ersätts mer och mer av andra objekt, bland annat givare, därför så har det tillkommit det som ett alternativ hos balisgruppen.

TDM o Givare.jpg

Funktionen hos dessa båda objekt är samma, skillnaden är endast visuell!
Eftersom objekten har den egenheten att de är svåra att se åt vilket håll de gäller för, finns i surveyour en riktningsvisare i form av gröna pilar.
Givaren består av två objekt med 10 meters mellanrum, centrum är A-balisens position.
Både Tågdatamottagaren och givaren går att rotera, viss lägesjustering kommer också gå att göra.
I min enfaldiga visshet så hade jag tagit bort balisinformationen och därmed justeringsmöjligheterna för Tågdatamottagaren eftersom den ju inte har någon balisinformation, lätt att åtgärda men därför har jag ingen bild på justeringsmöjligheterna.

Jag kan också berätta att i nästa version av Balisgruppen så kommer den att vara en Trigger i Trainz, detta för att kunna skicka meddelanden när objektet påträffas av ett fordon.

Bommar
Hos bommarna finns det nu möjlighet att välja om skylten "Kör igenom..." ska visas. Med dagens regler är den obligatorisk, men eftersom den tidigare inte fanns så är den valbar.

Skylt Kör ej....jpg

Nu kanske någon undrar varför den även finns för Halvbommar?
Och det är ju korrekt att den normalt bara används för Helbommar där det är motortrafik, men om man använder fyra stycken Halvbommar istället för två stycken Helbommar så ska (med nuvarande regler) de två utgångsbommarna ha skylten. Vägkuren bestämmer under vilka villkor som skylten kan väljas hos Halvbommarna.

Även Plattformsbommarna har sett sitt ljus! Tanken var att det bara skulle bli ett bomobjekt och sedan skapades utseendet på bommen automatiskt med hjälp av en texturgrupp beroende på vilken typ av anläggning som bommen är kopplad till.
Det visades, efter lite testande, att det enklaste var att skapa ett eget objekt för Plattformsbommarna som ärver all funktionalitet av grundbommen som sedan strippas på alla ovidkommande tillbehör. Texturgruppen är en egen för Plattformsbommen.

PLF Bommar.jpg

Nuvarande regler för Plattformsbommarna innebär att de alltid ska ha blåa reflexer på vita bommar (om det inte byggs nytt och ersätts med ett vanligt vägskydds utseende), det finns även möjlighet att placera vita reflexer (även fast jag inte hittade några hos Trafikverket). När bommarna var blåvita så kom så småningom reflexerna som ett komplement för ökad säkerhet, därför kan man välja bort de blåa reflexerna.
Även hängreflexer finns som ett extra skydd, mest beroende på att jag har sett bild på det, måste vara väldigt sparsamt det används!

Till en Plattformsanläggning hör ju även signaler så därför tänkte jag som så, varför inte ge sig på en sådan också?

PLF Signaler.jpg
Jag har tyvärr inte hittat någon "STOP"-corona att använda mig av så det blir väl till att försöka göra en sådan också, därför har lamphuset bara en matt svart färg för tillfället.
Signalen till vänster på bilden är grundutrustad, den rektangulära lådan under, huserar ringklockan, som inte syns. Lådan går att välja bort om det finns fler än två signaler, eftersom en plattformsanläggning måste ha minst en ringklocka på varje sida om spåren.

Det går att välja till en signal på vardera höger och/eller vänster sida som synes på bilden i mitten. Till vänster lite detaljbilder.

Plattformssignalen har en egen texturgrupp.

Jag kommer att skriva lite mera om Plattformsanläggningen i Vägskyddstråden när jag har scriptat lite mer.

Jag hade tänkt att visa ett par bilder som "teasers" men tyckte inte det va gjort tillräckligt mycket, men kan avslöja att jag har börjat att peta lite i nya Skyddsportaler och tillhörande objekt, men det får till största delen anstå tills vägskyddet är färdigt skulle jag tro!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat