Visa ett inlägg
Gammal 2017-05-24, 02:59   #23
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Tavlor, kan det va något?

Nu har jag varit tyst (oroväckande) länge i denna tråden, det kanske föranleder någon att tro att mitt Signalsystem ligger i träda? Inte ens nära!!
Ibland när man håller på och inför nya saker så kan man spela spratt med sig själv och få ägna sig åt lite opåkallad felsökning. Efter det så blev jag lite trött på programmeringen och har spenderat ett par veckor åt att bygga på "Demobanan" och har ju också varit involverad i STL:s tavelsystem.
Men innan det, så har jag hållit på med två huvudsaker, baliser och mitt eget tavelsystem, men även en del annat smått och gått...
Eftersom diskussionen om STL:s tavelpaket är i full gång så tänkte jag berätta om mitt system som i stort är klart.

Jag nämnde i min föregående tråd lite om mitt Tavelsystem, så det kanske blir lite upprepningar, men nu har jag bilder!! Skälen till varför mitt system skapas, nämns i en post strax ovanför denna.

Alla objekt som jag gör eller som jag scriptar kommer att vara namngivna med ett "HB" först, tydligt och lätt att hitta. Tavlorna kommer att heta "HB T typavtavla".
Mitt tavelsystem innehåller, just nu, tre taveltyper (kanske blir fler, håller på och funderar på vad som är bäst):
  • HB T Försignalbaliser
  • HB T Hastighetstavla
  • HB T Orienteringstavla
Dessa tavlor är samma som finns i STL:s tavelpaket och kommer antagligen att ha "dependencies" mot deras paket.

Vi börjar väl med huvudbilden och ett gäng förklaringar:
Tavelsystemet OT.jpg
I STL:s tavelpaket så skulle tavel-kombinationen bestå av fyra separata tavlor, i mitt system är det en tavla!
I propertyrutan syns de olika inställningarna för tavlan.
Inom den blåa rektangeln är olika justeringsalternativ, de kanske är självförklarande men nämner ett par. Den övre i mitten, "Avstånd från spårmitt" har bara två alternativ (syns längre ner), eventuellt ska det även gå att placera tavlan mellan dessa värden.
"Höjd över RöK" är tavlans höjd och dessa mått är de som är grundinställningen i BVF/TDOK och ska normalt inte behöva ändras, vilket är en skillnad mot STL:s paket.
"Längs spåret" är till för att finjustera positioneringen, tex vid placering mot Ktl-stolpe.
"Tavelavstånd" är glipan som är mellan varje tavla (ska tas bort på de som inte har tilläggsatavlor), grundinställning 5cm (syns nedan) justerbart från 1cm till 20cm.

Alla positioneringar räknas ut automatiskt, och det är sällan som några justeringar kommer att behöva göras. I tråden "Tavlor, tavlor och tavlor" finns några fler bilder, bl.a på tavlor placerade på snedsträva, automatiskt uträknat.
Behöver dock ordna fästen för KTL montage.

Den gula rektangeln är information om tavlans ATC-beroende och är (just nu) endast informativt!

Den röda rektangeln talar om vilken typ av Orienteringstavla det är och det går att ändra vilken typ av tavla som ska användas.
Verkligt avstånd används till den länkade Balisgruppen, om sådan finns.

Den gröna rektangeln visar de val som är gjorda på varje position för denna tavla.
Hos Orienteringstavlan bestämmer den första positionen tavlans funktion, vad den orienterar för, och de andra positionerna är tilläggstavlor för den funktionen.
Hastigheten kan i vissa fall bestämma vilka tavlor som kan väljas efteråt.

Här syns de val som går att göra för position 1.
Tavelsystemet OT val.jpg
Det är bara tavelkombinationer som är giltiga som finns att välja, vilket också är ett stort skäl till att jag gjorde mitt system.
Även inom de giltiga kombinationerna är antalet kombinationer minimerade, dels för enkelhetens skull och också för att stävja den "konstnärliga friheten"!

Exempel: På bilden överst går det inte att skifta position mellan "Avståndstavlan" och "ATC Överskridande", däremot så kan man ha "ATC Överskridande" på position 2 men inte någon mer tavla än piltavla vid avvikande placering.

Alla tavelstorlekar och taveltyper bestäms automatiskt beroende på valen som görs.

Även Förvarningstavlan är en Orienteringstavla!
Tavelsystemet FvT.jpg
Den har dock inga val för tilläggstavlor och finns bara på banor med ATC under givna premisser.

Denna kändis har en egen Taveltyp hos mig!!
Tavelsystemet FFSi.jpg
Inga val för tilläggstavlor och finns bara på banor med ATC och all information sker via länkade baliser.

Ett par bilder på Hastighetstavlan.
Tavelsystemet HT val.jpg
Valen som finns att göra är beroende på den inställda hastigheten och då också vilken typ av tavla som visas..
Tavelsystemet HT.jpg
Här syns också tavla i brygga!

Kan nämna att även signalernas placering i höjdled är justerad så att de stämmer överens med föreskrifterna.

Detta tavelsystem ska fungera oberoende av mitt Signalsystem och ska kunna samarbeta med STL:s tavelsystem, eftersom det bara är Hastighetstavlan (Speedbord) som Trainz bryr sig om, men det kommer att krävas (om jag kan göra som jag vill) i mitt Signalsystem, eftersom allting kommer att hänga ihop.

Tavelsystemet är i stort färdigt, ska kolla en del saker och några fler val ska till.

Tror det va allt om tavelsystemet...

Vad har jag mer hållit på med?
Jag har programmerat balis-delen av ATC-systemet, men det tänker jag berätta mera om i ett separat inlägg!

Sedan har jag en lista som jag betar av, tre punkter bockas av, två tillkommer... Så det går sakta framåt kan man säga.

Jag håller på med ett verktyg för att underlätta placeringen av Trackside objekt.

Jag har utvecklat mitt växelscript till de elektriska (centralstyrda) växlarna.
Jag använder LAn:s växlar från STL:s hemsida.
Detta är ett kollage på lite exempel:
Vx propertyrutan.jpg
I den övre gruppen skrivs hastigheten in i varje läge, grundinställningen syns i den övre bilden. Detta är dock icke giltigt, som synes i texten.

Antalet växeldriv och avståndet mellan dessa räknas ut automatiskt, tyvärr så finns det inget sätt att veta hur motordrivet(växeln) placeras ut och driven kan då hamna i fel riktning. Genom att klicka i rutan så ändras positionen hos driven.
Det finns också ett val att ändra slipersavståndet, det bero på att det verkar inte vara något spår (som jag har kollat) som har ett korrekt slipersavstånd och då går det att ändra för estetikens skull.

Antalet motordriv bestäms automatiskt, och går bara att ändra vid lägre hastigheter.
Men jag vill ha ett växeldriv även fast det är en 70-växel?
Inte möjligt, fast ändå är det det! Kolla på den mellersta bilden i kollaget, låt säga att vänsterläget slutar i en stoppbock (skyddsväxel), då kan man välja 40km/h och ändra till ett driv. Växelns andra ände (A Vx101b i detta fall) ser då ut som på bilden för korrekt säkerhet, helt enligt regelboken, förutom att det saknas TKK!!
Vx driv.jpg
Observera att hastighetsvalen som görs endast påverkar och krävs för mitt system, i övrigt är det ett sätt att slippa lägga ut flera objekt i onödan.

Dessa objekt som jag håller på med nu, kommer att släppas någon gång efter att SP2 har kommit, och objekt, koder och dylikt är kollat.

Om det kommer att bli SP2 krav på hela Signalsystemet det vet jag inte i skrivande stund, men om jag gör egna objekt senare så blir det garanterat så och om SP2 är den snabbaste och stabilaste versionen så finns det egentligen ingen anledning att lägga sig lägre...!

Just nu håller jag på att testa STL:s vägskydd ihop med mitt system vilket innebär att "oegentligheter" har upptäckts, återkommer med det efter mera byggande och testande.

Hela Signalsystemet kommer att ackompanjeras av en Manual som kommer att beskriva allt på en Guide nivå och i de flesta fall även en detaljerad nivå, som en referens del. Jag förutsätter att alla som tar del av mitt Signalsystem kommer att läsa alla drygt 500 sidor...

Tror det var allt för nu...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat