Visa ett inlägg
Gammal 2020-09-24, 16:34   #22
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Tyvärr känns det inte som att TS från början är designat för att ge realistisk rälsförhöjning i olika hastigheter. Ska man få till det måste man ju som sagt använda en väldig massa olika track rules och det känns spontant som att det orsakar lite väl många problem när man bygger. När jag bygger är det mycket "trial and error" så man prövar sig fram får att få allt att passa, och ofta får man gå tillbaka några steg och bygga om. Det är ofta två steg fram och ett steg bak, även om det går lite smidigare med erfarenhet när man har lärt sig en del knep. STH och spårtyp (slipers, banvall) får man ofta ändra i efterhand. Om man då i varje moment ska byta track rule blir det väldigt komplicerat. Men det kanske går om man vet exakt hur man ska få allt att gå ihop (tysk disciplin som sagt...).

I din position hade jag nog börjat provbygga med lite olika värden i track rules m.m. för att få en känsla av hur det blir och hur det är att bygga. Sedan finns det ju inget som hindrar att man ändrar upplägg under byggets gång. Behöver man ändra track rule eller spårtyp för redan lagt spår kan det relativt enkelt göras genom att redigera tracks.bin (iaf om man ska byta ut allt lagt spår av en viss typ - det blir betydligt svårare att gå in och ändra vissa sträckor i tracks.bin).

Ha bara i åtanke att det är väldigt svårt att ändra på redan byggda kurvor. Det har jag lärt mig den hårda vägen på Jönköpingsbanan, där de äldsta delarna har kurvor utan easements. Det är nästan omöjligt att byta ut dessa (utan att riva upp långa sträckor spår och även allt kringliggande som kontakledning, och allt spårbundet som skyltar, signaler etc) så de får tyvärr ligga som de är.

Citat:
Ursprungligen postat av zaphr89 Visa inlägg
Vet du förresten vad "Curve to angle percent" betyder?
https://rail-sim.de/forum/lexicon/en...erh%C3%B6hung/ kanske hjälper?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat