Visa ett inlägg
Gammal 2020-09-21, 15:37   #10
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Det verkar som att höjden generellt ligger några meter för högt - antagligen beror det på hustak/trädtoppshöjd. När jag har byggt i centrala Stockholm har jag fått "skala bort" en hel del terräng för att det ska se bra ut.

Tveksamt om det går att få in terräng med bättre upplösning...
Det går! Om man är villig att betala ett par tusenlappar Lantmäteriet har höjddata med 2 meters noggrannhet (!). Den är också matchad mot äldre mätningar som inte är känsliga för att interpolera hustak osv. Jag är inte så sugen på att lägga ut 1000 + 10x100 kr för en 100km rutt, men det finns gratis data som heter 50+ grid som enligt vad jag har förstått det kan vara bättre än SRTM DEM eftersom den inte bara är baserad på laserskanningar.

Tyvärr så kommer datan inte i .hgt-filer utan i tabeller som är skrivna i ett annat koordinatsystem än lat/long (Sweref 99 TM) men jag tänkte försöka mig på att programmera ett script som konverterar filerna. Om datan faktiskt är bättre så kan jag ladda upp scriptet så att folk kan testa.

Jag har förresten en fråga angående Lastkajen. Hur ser lutningsdatan ut? Jag sitter och väntar på ett mail från Trafikverket innan jag kan registrera mig.
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat