Visa ett inlägg
Gammal 2016-12-20, 19:57   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard WNJ - Westergötland- Nerikes Jernvägar

Jag vet inte hur många som minns att jag för en 6-7 år sedan lade upp en halvfärdig Trainz-bana baserad på den legendariska modelljärnvägen WNJ - Westergötland- Nerikes Jernvägar som finns i Skövde. För oinvigda så är WNJ alltså en av Sveriges mest välbyggda modelljärnvägar, vilken är baserad på ett aldrig verkställt järnvägsprojekt på en järnväg mellan Mölltorp på statsbanan Skövde-Karlsborg och Laxå på Västra stambanan. När jag lade upp mitt bygge så påstod jag att jag inte skulle fortsätta bygga på den, vilket har visat sig vara lite felaktigt. Har fortsatt att bygga lite smått på den och fått till en till station och fullständiga landskap mellan de färdiga stationerna. Har dessutom fört över den till TANE och uppdaterat den med mer moderna spår, växlar och signaler. Eftersom det har klagats lite på att det råder brist på TANE-kompatibla banor så ämnar jag lägga upp denna bana som en liten julklapp till er, förhoppningsvis inom de närmsta dagarna.

Banan är inte jättestor, den har bara tre färdiga stationer. Dessa är Mölltorp på SJ-linjen Skövde-Karlsborg. Stambanan är elektrifierad och åt var sitt håll från Mölltorp finns var sin "fiddle-yard" alltså bara spår som man kan göra rundgång på. Från Mölltorp går sedan WNJ-linjen upp till Forsvik. Linjen vidare mot Undveket och djupare in i Tivedsskogarna tar slut här för nu (men man vet aldrig, det kanske blir en förlängning...?) Nytt för denna versionen av banan är linjen från Forsvik ned till nedre ändstationen på WNJ, Kvarstad.

För er som inte är bekanta med WNJ rekommenderar jag att bläddra runt en stund på deras hemsida och se alla fina bilder och läsa om alla om alla spännande personligheter från banan: www.wnj.se

Tills vidare så kommer här lite fina bilder som jag tog en tidig morgon innan dimmorna lättat:


Elektriskt SJ-tåg i Mölltorp på väg mot Karlsborg med littera Ds som dragare.


Ett WNJ-tåg med ett inlånat lok från SWB som drar ett persontåg på linjen mellan Mölltorp och Forsvik.


Växling pågår en tidig morgon på Kvarstads bangård.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat