Visa ett inlägg
Gammal 2008-01-08, 15:31   #41
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Svenolov.

Tog en titt och testade ditt demo vid plankorsning. Detta är verkligen efterlängtat från min sida.

Några frågor.

1. Avståndet är 50 meter nu. Tyckte jag läste, att man själv skulle kunna ange avståndet. Har kikat och försökt hitta var man ändrar, men hittar ingenting. Antar att det beror på, att det bara är en Demo än så länge.
Är det ett rätt antagande?

2. Har du provat med dubbelspår. Kommer i nuläget inte på, om det sitter en V-signal för varje spår eller om den brukar hamna mellan spåren vid dubbelspår.
Om det nu bara sitter en mellan spåren. Säg att vi placerar V-signalen till höger om vänsterspåret. Då styrs den signalen, bara av tåget på vänsterspåret. Går det att skripta till med en trackmakers på högerspåret, så att signalen även kan påverkas, fast den sitter på vänsterspåret. När man är på väg mot plankorsningen på högerspåret. Gjorde ett försök med döskallarna och med dom, så var det inga problem. Var bara att fortsätta att döpa dom vidare (Cr0)3 & 4. Samma sak med dom mot biltrafiken, om man nu råkar ha en korsning tätt inpå övergången. Om det räcker med en V-signal till båda spåren i vardera riktning och att det går att styra med trackmarkers, så verkar det inte vara så krångligt.
Om man är tvungen att ha 2 V-signaler, en till varje spår. Hur fungerar dessa då i verkligheten. Ger båda vitt sken när bommarna är nere eller är det bara för det spåret som tåget kommer på. Tror att båda lyser med vitt sken då, har för mig att det är så med döskallarna iallafall. Går det att skripta, så att den andra V-signalen också påverkas oberoende på vilket spår man kommer på.
Har helt noll koll på skript.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu