Visa ett inlägg
Gammal 2021-04-10, 16:08   #103
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kevpa00 Visa inlägg
Du får gärna, om du har tid i framtiden, lära oss andra hur man exporterar till Railworks

Vill lära mig men finns inget lätt sätt.
Nä... och jag har inte lärt mig ordentligt än haha...

Allvarligt, själva exporten är ju inget konstigt med, bara trycka på exportera och hoppas på att det inte blir felmeddelanden. Sen kommer man ju till att sätta upp bluepritsen. Där är det fullt möjligt att få gråa hår. Det finns väl hyggligt beskrivet (ja inte från DTG då... )

Men det är just all snubbeltråd man råkar ut för. En lurig en är att när du namnger dina olika objekt, så se till att allt är unikt på riktigt. T.ex följande:

1_0100_nit
1_0120_nit

Det accepteras av exporteraren, eftersom den tycker det är unikt. Men TS vill inte kännas vid modellen eftersom "nit" är dubbelt. Någon felhantering har DTG inte begåvat sina grejjer med som vi vanliga dödliga kommer åt i alla fall. Har man då 50+ olika objekt är det lurigt att verkligen välja unika namn, t.ex:

1_0100_buffertnit
1_0120_ramverksnit

Undvik alltså när du bygger allt för enkla namn, då blir det i alla fall lättare att spåra sådana fel.
Sedan är det väl som vi alltid säger, börja med nått enkelt objekt, typ brevlåda eller liknande. Kör hela vägen från modell till export-bluprints med hjälp av de tutorials man hittar på nätet. Tyvärr vet jag inte nått sånt där "där finns precis allt du behöver"-ställe.

Sen när du bygger, posta frågor när det ställer sig på tvären, då kan även andra ha nytta av den hjälpen som du då får.

när du sen blir varm i 3D-kläderna, lägg lite tankar och egna tester på synbarhetsgränserna... Du kan lägga på egentligen mängder med polygoner på din modell om du bara ser till att dom "ramlar bort" med avståndet... En nit som jag råkade ta som exempel ska ju för tusan inte bearbetas på 100 meter, antagligen skulle 10 meter räcka väl utan att man ser att den försvinner. På det sättet kan du bygga i princip hur detaljerade modeller som helst utan att en medioker dator suckar.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2021-04-10 klockan 16:15.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat