Visa ett inlägg
Gammal 2020-12-28, 13:21   #35
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
-Försignal - ska endast kolla upp status på nästkommande huvudsignal. I andra fall så kommer den visa vänta stopp (Då den inte fungerar, ruttbyggaren har alltså placerat signalen fel).
Det borde stämma, men jag tycker inte du behöver lägga något krut på att ändra försignalerna. De visar ju rätt ändå om de sätts upp på rätt sätt.

Citat:
-Huvudljussignal - Om kör, visa status på nästkommande huvudljussignal.
--Ifall det finns mellanliggande huvuddvärgsignaler gör följande:
---OM huvuddvärgsignalen visar stopp, visa Vänta kör 40 (2 gröna) eller Kör 40, kort sträcka (3 gröna)

Om nästa signal är en stopplykta så gäller följande:
-Huvudljussignal: visa Vänta kör 40 (2 gröna) eller Kör 40, kort sträcka (3 gröna)
-Huvuddvärgsignal: Visa kör 40 eller kör 80, ruttbyggaren måste konfigurera rätt signalbild.
Blandar du inte ihop "vänta kör 40" med "kör 40" här? Annars är jag väldigt förvirrad över hur du menar.

Citat:
Observera att i Train simulator har jag inte hittat stöd för att signallänkar ska kunna mäta avståndet till nästa signal, så här får ruttbyggaren konfigurera signalen manuellt.
Det vore ju praktiskt om den kunde avgöra avståndet till nästa signal automatiskt och på så sätt kunna använda samma signal på olika ställen och få olika beteenden utifrån avstånd till nästa signal.

Man kan fråga sig också hur många olika signalvarianter man är bekväm med. De gamla svenska signalerna är ju väldigt mycket "one size fits all" men så funkar de heller inte korrekt i många situationer. Jag har ju skapat ganska många nya varianter p.g.a. detta. Antalet varianter kan man nog kapa ner lite om man kan få till det så att man kan välja i konfigureringen vilket signalbesked som ska visas för varje länk.

Citat:
Det verkar ligga rätt mycket undantag kring huvuddvärgsignalerna, så de dvärgar vi har till TS behöver nog programmeras om i grunden för att signalförhållanderna ska vara korrekt i TS.
Jag hoppas det går att få till! Bäst vore om man kunde ändra i scripten så att nuvarande signaler (redan utplacerade med mer eller mindre stor möda!) kan användas utan att man behöver placera ut signaler på nytt.

Citat:
Hur är det i infart mot en bangård? I det gamla scriptet så var länk 6 och högre bangårdslänkar, och i scriptet så visade signalen kör 40 oavsett om bangårdsspåret var belagt eller ej. Menar du att det var felaktigt? I så fall kan jag nog ha annan nytta av "Approach control"-rutan.
Är jag inte helt ute och cyklar så gäller alla körsignaler i huvudsignal (dvs alla former av grönt i huvudljus- eller huvuddvärg-) bara för tågväg. För att ledas in på en bangård, på spår där det kan stå andra fordon, handlar det om en växlingsväg. Då är det stopp i huvudsignalen medan en växlingsdvärgsignal kan visa att rörelse är tillåten (lodrätt, eller snett vänster om det finns hinder).

Kolla gärna hur jag har gjort i Hagalund. Jag tycker jag har lyckats OK med att efterlikna hur det ser ut IRL:

https://youtu.be/U4H6sJx5t20?t=481
https://youtu.be/tuJOBaEi4Rc?t=2298
https://youtu.be/T0PwbMNjwcM?t=2621

Vissa signaler (som bara går in mot bangården) visar alltid rött + olika dvärgsignalbesked. Andra kan visa olika besked beroende på om det är tågväg ställt från signalen (t.ex. So 1146 - den signal som passeras i sista videon - där växlarna kan läggas antingen in mot uppställningsspåren eller mot spår D1).
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat