Visa ett inlägg
Gammal 2016-05-13, 00:18   #25
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Intressant problem!

Om vi börjar med verkligheten. Jag kan inte på rak arm säga någon station/trafikplats som historiskt sett haft ett triangelspår. Har du något exempel så kan jag se om jag kan hitta någon spårplan eller signalplan som kan ge ledning?

Men detta borde vara ett liknande problem som det man kan få vid vanliga grenstationer med flera linjer som kommer in. Då skulle en nordgående och en sydgående linje kunna komma in från samma håll på bangården, vilket skulle innebära en liknande konflikt. Enligt Banläran (Kungl. Järnvägsstyrelsen 1916) så verkar semaforer i verkligheten inte följa udda/jämt-principen, det är något som Svenolov infört, men växelnumreringsproblemet kvarstår. Banläran ger inte mycket ledning i dessa specialfall. Min egna gissning är att man var konsekvent inom en trafikplats så långt det gick. Detta skulle innebära att om du åkte i jämn riktning på en bibana och körde in på en station med en stambana och du körde in åt det udda hållet för stambanan, så skulle även den första växeln du mötte vara udda eftersom resten av växlarna på stationen skulle vara numrerade åt detta hållet. Hela stationen är således samma, men för bibanan blir det fel för just den stationen.
Detta löser ju dock inte triangelspårsfrågan, men där finns det ju inget rätt svar heller.

I Trainz däremot så tror jag att triangelspår kan ställa till vissa problem med scriptet. Men dessa problem ligger bara i hur scriptet analyserar genomfartstågvägar för tågklarerardelen. Det borde alltså inte vara några problem rent signalmässigt, signalerna refererar ju bara till de signaler som tågvägen går till, hur den än går.
Har för mig att Svenolov diskuterat triangelspår förut. Minns inte riktigt var, men jag ska gräva lite när jag får tid, så får vi se om jag hittar något!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat