Visa ett inlägg
Gammal 2012-08-16, 19:19   #1
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard DONJ - Amerikanaren, No 6 Linghed

Hej

Eftersom jag behöver lite avkoppling från Malletarna ibland så har jag påbörjat bygget av DONJ No 6 Linghed, Amerikanaren kallad.

Inköpt år 1900 i närmast panik då DONJ desperat behövde mer dragkraft och de svenska tillverkarnas orderböcker var fulla minst 1,5 år framåt.

Hon beställdes år 1899 och levererades från Baldwin i USA på ca 6 månader.

Som alla Amerikanska lok var hon inte så omtyckt i Sverige (det levererdes ca 30 lok kring sekelskiftet men bara ett smalspårigt, Linghed).

Vi svenskar tyckte oftast att Amerikanska lok drog alldeles för mycket kol och att de var en smula illa byggda. Linghed blev i alla fall det USA lok som hade längst livslängd i
Sverige då hon hängde med fram till 1959 (om än kraftigt ombyggd och försvenskad år 1937).

Faktum är att jag har hållit på med research i ett antal månader och knutit kontakter med Amerikanska smalspårsfora och beställt originalritningarna.

Merparten av Baldwins originalritningar och sepcifikationskort finns faktiskt kvar. Jag har till och med fått fatt i "Paint style" korten så jag kan se hur hon var målad från leverans, vackert mörkgrön med guldstripning.

Amerikansk lokbyggartradition är tämligen annorlunda än den svenska, se bara på ramen. Det skall bli spännande at bygga henne och utmaningarna kommer att bli annorlunda än för Malletarna.

Men det är inte alla som uppskattar Amerikanare. Bibliotekarien på Järnvägsmuseet utbrast spontant när jag var där och rotade i deras gömmor och råkade avslöja att det var No 6 jag var intresserad av "J%&/ar vilket fult lok!"

Jag kommer att bygga i lugn takt när andan faller på. Malletarna kommer först.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg linghed.jpg (174.9 KB, 381 visningar)
__________________
MVH / BjörnL

Senast redigerad av bjornl den 2012-08-16 klockan 19:25.
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat