Ämne: LLJ [status]
Visa ett inlägg
Gammal 2006-01-03, 22:59   #726
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

hej Mats!

tack för ditt trevliga inlägg! Glädjer mig mycket att bilderna kan skänka inspritation, jag säger detsamma om dina byggen likaväl, kollade faktiskt på din modernisering av BHJ så sent som häromdan!

Ja det stämmer, den bygger på St. Anton-rutten, helt enkelt för att jag tyckte den var den trevligaste rutten av originalbaorna. Terrängen från originalet är i huvudsak kvar, även om ett rejält trassel för nått år sen gjorde att Landbäcks-området fick flytta på sig till helt nya tiles, för att bli väck med bekymmret. Succesivt så har det mesta av spåren bliigt utbytta, det finns lite dubbelspårs-delar utmed linjen väster om Innarvet, men det är oxå det ända. Samtliga bangårdar är ombyggda och inga "symboliska bansnuttar" som sticker iväg finns kvar, med ett undantag, det finns faktiskt en förberedelse för sträckning mot Norge oxå. Det är ju ändå en malmbana... Alla spårplaner har jag planerat utifrån vad banan har för uppgift och varför det finns en station just där. För den händelse att MSTS inte kommer vara tillräckligt för att hantera "trafik-spelet" tillräckligt smart, har jag förhoppning att TMTS ska göra det i så fall. Det blir mycke trafik på den här banan, av olika slag, men det har varit ett av målen oxå. Därför försvann bl.a den enkelspåriga sträckan från Landbäck i riktning mot Innarvet, den sträckningen har helt enkelt alldeles för hög trafikbelastning för att klaras med enkelspår. En av tjusningarna när man är kung i sitt eget land och bygger påhittat... jag bestämmer vad som gäller... Sån här trafikbelastning finns kanske inte i verkligheten, men jag gillar det iallafall...


Jag lägger alltid (numera, ska tilläggas) terrängen först och därefter spåren... Jag tycker det blir mycket verkligare då att spåren ska slingra sig fram i en natur som redan finns... Svårare att hitta på terrängen på ett trovärdigt sätt om man gör tvärtom... I synnerhet när man gör skärningar som sen övergår till bankningar, så blir det trovärdigare om terrängen först är där. Helst skulle jag säga att jag jobbar i DEM-ad terräng, då den är mycket mer verklig än vad man lyckas med i MSTS egna editor. Sen var DEM-datat kommer ifrån kan ju spela desamma om man inte bygger verkligt....

LLJ va så pass färdigt tidigare at jag körde trafiksessioner på den, med tågmöten och härligheter på den enkelspåriga linjen mot Dandret, som fungerade utmärkt. Tyvärr gjorde jag misstaget under signalsättningen att göra en rebuild (förstod inte bättre då) och det blev inte alls bra. Men, istället för att backa tillbaka til en backup, så tog jag beslutet att lägga om LLJ för ScaleRail och i samband med det så försvann även alla dynamiska spår. Så, det är et arbete som pågår, att återställa banorna så dom är komplett körbara igen, nu med ScalkeRail. Härligt att slippa dynamiska spår, dessutom.

Skulle jag starta LLJ idag från scratch, så skulle jag dels bygga i DEM-at nytt landskap, samt bygga precis som Totte gör, målmedvetet från ett ställe och framåt... då kan man ju faktiskt släppa en beta 1 - 2 - 3 - ... för den sträckning man har gjort klart hittills, då blir jätteprojekt roligare för alla och det kommer uppföljningar vartefetr. Ska bygga så, sen när jag kommit i balans med LLJ, jag lovar...


Japp, bilder kommer, är svårt sugen nu när nya ScaleRail kommit, samt att jag tror att mina terrängmodeller blir modellen framåt. Dock är jag ju så tramsig, att jag leker 3D-byggare oxå och tänkte få ut nått där oxå... Håhåjaja, tur man inte har bråttom...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2006-01-04 klockan 01:09.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat