Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-27, 15:26   #14
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Härligt att se intresset för TRS börjar vakna. Modellerandet har förändrats för mig i och med skriptningen. Det är bättre att göra mer i separata modeller som man sedan sammanfogar i config eller i realtid med skript. Detta gäller även rullande material där olika varianter kan ställas in sedan man placerat loket i Surveyor, allt ifrån texturer till detaljer i meshen. Jag har bland annat en ny Hbis på gång. Där väljs slumpmässigt en av flera texturer då den sätts på spåret. Mer om detta senare.

Nåväl, tillbaka till vägskyddet. Där styrs vägtrafiken av något som jag kallat väggivare. Det är ett objekt som man kopplar vägsplines till. Det är egentligen en "kind mocrossing", dvs traditionell level crossing där det saknas koppling för spår och mesh. Denna styrs sedan via skript istället för den vanliga spelmotorn. Här tror jag det är problem med TRS2004. Jag vill minnas att denna styrningen kom med TRS2006. Jag har dock inte TRS2004 installerat men det går att kolla i katalogen scripts om filen Crossing.gs finns med. Det andra bör fungera men om vägtrafiken inte stoppas blir det rätt haltande. Jag har iofs banor helt utan vägtrafik och bara att få skräddarsydda vägskydd är ett lyft.

Senast redigerad av MatsS den 2008-07-27 klockan 15:35.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat