Visa ett inlägg
Gammal 2024-01-04, 17:24   #5
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 155
Standard

Tack för tipset om SJ-loggan, hade naturligtvis inte läst beskrivningen till SJ Futura . Har haft stora problem med att försöka få till loggan, nu gick det som en dans.
När det gäller färgsättningen på på assets exporterade till Trainz, så uppstår det en del problem att få till det som man tänkt sig, då färger visas lite olika i Blender och Trainz. Tycker mig märka att färgmättnaden, speciellt med röda färgtoner har en tendens att accentueras i Trainz, därför så brukar jag exportera som Scenery Object, just för att få koll på hur färgerna framträder. Så har t.e.x. plattformsbarriärerna och gardinerna har blivit alldeles för "färgglada". Det blir alltid till att jobba lite i blindo när det gäller färgsättning. Generellt så har jag utgått från BLJ-vagnens färger då jag inte funnit någon färgbild på NVHJ:s teakvagnar som är av den kvaliteten att man kan urskilja färger på mindre detaljer som t.e.x. plattformskonsollerna. Konsollerna på BLJ-vagnen har vad jag kan se varit svarta även under de sista åren på BLJ. Huruvida NVHJ:s och BLJ:s plattformskonsoller var svarta eller brunröda vid leveransen från ASJ är ju svårt att veta och även om huruvida om de var svarta och ommålades brunröda efter förstatligandet. Uppenbarligen så la inte SJ så mycken möda på sina förstatligade smalspårsvagnar då man ju hade nedläggning på agendan redan från början.
Stort tack för konstruktiv kritik, är ju framförallt därför man laddar upp lite bilder på sina alster under arbetets gång.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat