Visa ett inlägg
Gammal 2012-12-27, 12:19   #8
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erafjel Visa inlägg
Kolla att alla fläktar verkligen går, det kan vara något som blir överhettat. Det kan också vara spänningsaggregatet som är på väg att ge upp.
Citat:
Ursprungligen postat av stickanw Visa inlägg
Hej Romet12! Det luktar överhettad metall. Stäng av nätaggregatet och kolla att allt sitter fast i sina slotar och är fastskruvat och att du har kylpasta mellan processor och moderkort. Kolla att alla kontakter är ordentligt monterade. Undersök alla fläktar och se så att de roterar lätt utan motstånd. Om en fläkt går tungt eller sitter fast så koppla ur den och sätt in en ny, om nätaggregatets fläkt sitter fast så måste du mest troligt byta ut det. Det går att byta fläkt på en del grafikkort annars måste du skaffa ett nytt om den är trasig där. Slå på strömmen, starta datorn och kolla att alla fläktar går, glöm inte grafikkortets, står en fläkt stilla så koppla ur den men stäng av dator och nätaggregatet först. Känn försiktigt på hårddisken om den vibrerar lätt. Om den inte vibrerar så kan den ha kraschat och måste bytas och allt du haft på den är förlorat (finns en dyr räddningslösning). Koppla aldrig ur och i kontakter inuti datorn utan att stänga av strömmen då risken för strömspikar trots bättre grejer alltid finns.

Stickanw


Opps erafjell hann visst före mig
Hej! Nätaggregatet har jag inte alls rört och alla fläkt fungerar som de ska. Eftersom min processor/fläkten (Fläkten på processorn) satt lös som jag skrev tidigare i ämnet så kanske det beror på kylpastan? Läste någonstans att om man tar bort fläkten på processorn, så måste man byta kylpastan på den. Stämmer detta? Om Ja, är det svårt att byta kylpastan?
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat