Visa ett inlägg
Gammal 2022-05-01, 18:15   #131
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Länge sedan man postade något nu.

Införskaffade för några månader sedan två bra böcker som jag kan rekommendera för andra niträknare där ute. Dels Vagnlära av Erik Nothin från 1912 och SJ personvagnar med träkorg - modell 1909-1936 utgiven av SMJ. Båda dessa har fyllt i ett hål i min bokhylla vad gäller järnvägslitteratur. Efter att ha läst dessa så har jag dessvärre (?) fått en mycket bättre förståelse för hur hjulupphängningar, fjädrar och underreden i allmänhet fungerar på vagnar, vilket har fått mig att se alla fel och brister på mina gamla person- och godsvagnar jag byggt till Trainz tidigare.

Många detaljer vad det gäller tvåaxliga vagnar är samma mellan godsvagnar och personvagnar byggda efter 1898, då man införde en ny stadardserie med godsvagnar och därmed också nya standarder för underreden och andra detaljer. Efter att ha läst om det började jag att bygga upp ett bibliotek med olika delar till underreden utan att ha något direkt mål med exakt vilket littera det skulle bli, eftersom dessa skulle passa både till person- och godsvagnar. Nu har jag fått ihop så mycket delar att jag kunnat sätta ihop dem till en första vagn. Efter lite velande fram och tillbaka blev det till sist en vidareutveckling av en vagnstyp jag byggt förut, nämligen Os som är en ombyggd variant av N3 och NN3 vilka ni hittar om ni bläddrar tillbaka ett par sidor i denna tråd.

N3 och NN3 var virkesvagnar av 1898 års modell där N3 hade låga trälämmar medan NN3 var helt utan lämmar. N3 kunde därför, förutom timmer, användas för att lasta massgods, så som kol, grus och annat. NN3 var däremot lättare att lossa timmer ifrån, då man bara kunde lossa stolparna och låta timret rulla av, vilket inte var möjligt på samma sätt med de låga, fasta lämmarna på N3.
Några bildexempel på dessa vagnstyper:
N3-vagn med kolbriketter: https://digitaltmuseum.se/0210180404...d-kolbriketter
Nylevererad NN3: https://digitaltmuseum.se/0210180405...iska-verkstads

Från 1912 fick nylevererade NN3 vagnar plåtlämmar, fast de fick samma littera som tidigare vagnar som helt saknade lämmar. Dessa kunde fällas inåt för att göra vagnen i princip lika med en NN3, så de kunde användas på samma sätt som de tidigare, men lämmarna gjorde att de även kunde användas till fler typer av laster, likt N3. Man standardiserade senare en variant på lämmar som var lite högre än denna första variant och som kunde fällas både utåt och inåt med 800 mm höga, lösa sidolämmar och gavellämmar med 1200 mm upphöjning på mitten. Fällde man lämmarna blev det i princip som en NN3 vagn, se exempelvis denna bild på en Os med inåt fällda lämmar som skymtar under lasten: https://digitaltmuseum.se/0210180821...om-blir-lastad
Eller denna bild med sidolämmarna fällda utåt och gavellämmarna inåt (knappt synliga, men de är där) på två Os-vagnar som dessutom har fått svänglar för att kunna lasta långa föremål mellan dem: https://digitaltmuseum.se/0210180381...-inat-och-utat

Senare byggdes samtliga vagnar av både littera N3 och NN3 om till att få plåtlämmar. Dessa fick efter den stora godsvagnsomlitteringen 1922 nytt littera Os om de hade lämmar, eller Ns/NNs om de inte hade fått plåtlämmar än. Redan 1922 var det dock bestämt att alla NN3-vagnar skulle byggas om till Os med plåtlämmar, och vagnarna med littera N3 fick senare sina trälämmar utbytta mot plåtlämmar. 1934 byggdes de sista N3 vagnarna om till Os och därmed var alla N3/NN3 ombyggda.

Nu till min modell. Jag har byggt alla små detaljer baserat på säkert ett 50-tal olika ritningar och satt ihop dessa så har jag nu en littera Os, utan broms. Har även modellerat hela bromsrörelsen, men måste bygga till en bromsplattform först. Det enda som är återanvänt från en gammal modell är buffertarna som jag tagit från Sa:n. Tar man bort plåtlämmarna så får man en obromsad littera NN3, så jag har faktiskt byggt en sådan också i farten.


SJ littera Os


Nästa nivå av detaljeringsvansinne är nådd. Notera skruvskallarna på insidan av lämmarna och att skarvarna mellan plankorna är utmejslade


Undersidan tål att detaljgranskas, vilket inte kan sägas om mina äldre modeller

Triangelräknaren har stannat på straxt över 39000.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat