Visa ett inlägg
Gammal 2016-08-25, 16:14   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Jag tillhör väl kategorin som bygger mest, men både nu och då tar jag en tur på någon bana! Bidrar med mina svar på några utvalda frågor.

1. Prestandan är väl helt okey med tanke på vad det är för typ av spel. Det finns ju inte resurser att tokoptimera simulatorer som dessa på samma sätt som man kan göra med skjutspel eller racingspel som har en mycket större marknad. Sitter på 5 år gamla grejer, GTX660ti, Intel I5-2400k och 8GB minne, flyter på väldigt bra på de banor jag kör.

2. Stabiliteten är väldigt bra skulle jag säga. (Antar här att du menar stabilitet som att spelet kraschar sällan) Har bara lyckats krascha TANE på grund av att jag försökt göra saker med assets som inte fungerat, kört korrupta script. Alltså anledningar som ingen "vanlig" användare skulle stöta på.

3. Väldigt svårt att säga. TANE är ganska konfigurerbar vad det gäller grafiken (jämför Ekankals bilder med någon annans så kan det vara som dag och natt) och jag antar att samma sak gäller med övriga simulatorer. Sedan är det ju mycket som Ekan redan sagt, det mesta hänger inte på spelets grafik utan på hur välbyggda/vältexturerade sakerna man använder är. Att de inbyggda banorna bara är "streckgubbar" kanske är att ta i lite, jag anser i alla fall att banan från 1910-talets Australien är rätt välbyggd. Men det kanske är jag som blivit blid av glädjen att få en bana med ånglok som inte är amerikansk.

4. Lite lätt vinklad uppfattning från den som ansvarar för att fordonen rullar i Trainz: Väldigt realistiskt. Allting är ju korrekt fysikaliskt baserat, lutningen/stigningen påverkar, antal bromsaxlar påverkar, drar du på för mycket så börjar loket att slira, man kan även justera friktionskoefficienten mot skenorna för att simulera is lövhalka mm. Dessutom har jag tweakat de svenska loken och vagnarna (i alla fall de som finns hos STL) till att rulla enligt de uttalanden jag hittat. De äldre malmtågsloken är praktexemplar på detta. Bengan skickade över ett antal sidor ur boken om svenska ellok och jag testade de tågvikter och stigningar som fanns där. Hastigheterna stämde nästan på pricken med de som fanns angivna i boken! Och de uppdaterade ångloken som förhoppningsvis kommer ut under hösten kan jag utlova högst realistiska gångegenskaper på!

5. Det känns absolut som ett "färdigt spel", det mesta som jag saknar är grejer som normalanvändaren inte märker så mycket av. Sedan tillkommer ju nya funktioner med varje uppdatering, men det är ju normen numera i det hårt stressade mjukvaruutvecklingssamhälle vi lever i, släng ut något halvfärdigt och patcha det med tiden.

6. Som du kanske kommit fram till själv så rekommenderar jag också TANE över de tidigare versionerna.

7. De fortsätter att fixa buggar och lägga till funktioner, mer än så vet jag inte.

8. Det mesta är uppdaterat till TANE. Allt på STLs hemsida (www.banbyggarna.se/stl) är redan uppdaterat. Är det något särskilt du önskar som funnits till gamla Trainzversioner så är det bara att du hojtar till i STL-tråden så ska vi se vad vi kan göra.


Spyfrog: om du inte får det att fungera den här gången heller så borde du kontakta N3V och be dem om hjälp. Det var något krux med någon av uppdateringarna där man var tvungen att starta spelet och stänga av det två gånger innan man installerade nästa uppdatering vilket det stod med stora bokstäver överallt, kanske var något sådant du missade?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat