Ämne: Uppsnappat...
Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-30, 14:39   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

tack för trevliga kommentarer! Jag har fyllt på första inlägget med en "bunt" nya punkter.

Angående DX10, så har jag ingen egen erfarenhet, då mitt gamla tröskverk inte är begåvat med ett grafikkort som klarar DX10. Men, jag kan utan vidare tänka mig att när man som nu utvecklar en ny titel idag, designar man den utifrån att DX10 finns och optimerar koden så man utnyttjar de adderade funktioner som DX10 har, i syfte att höja gränserna för vad som är möjligt at göra. Samma sak gäller ju även flerkärniga processorer, som TS2 även kommer dra nytta av. Tekniken finns nu och har funnits ett tag och används rimligen till att höja möjligheten i en ny simulator att hantera väsentligen mycket mera objekt och högupplösta texturer i mängd.

Redan idag kan man väl också säga att grafikkortets roll är än mer viktig än den någonsin varit tidigare. Man försöker att flytte fler processer upp till grafikkortet, så hividcpu blir fri för andra uppgifter. T.ex så har jag i min gamla burk, ändå ett grafikkort med bra "rå" processorkraft i och trots med dagens mått mediokra dator-specifikationer kan jag köra Rail Simulator med bra fps, 15 som sämst, men typiskt 25 eller bättre.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat