Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-29, 00:33   #87
LasseJ
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 88
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Tack för du tyckte om rutten! Javisst, det här med spåren har funnits visste jag inte.
Hur Open Rails utvecklas är spännande. Frågan är hur länge man får vänta.
Jo då, nog var det så, på 70 talet hade vi en Z65, senare följd av en V3 som kom som Lgt 8591 vid 7 tiden, växlade vagnar till SOAB, ick ned till Almedal och växade på WEZÄTA, det som i dag är ICA Maxi, ( vi lossar i dag våra bilar i den gamla tunneln där spåret gick på WEZÄTA) WEZÄTA band alla telefonkataloger som trycktes på Elaanders i Kungsbacka, har jag också kört mellan Kba och WEZÄTA,. Stundtals hade vi en och annan vagn till en lastplats som hette Presenten, det var Jästbloagets anläggning där nu Hedin Bil ligger. Vd 10 snåret kom vi till Mölndals Nedre och växlade på Papyrus, med en och annan avstickare till SABMEMA i Kållered för attt lasta makadam. ca 12.30 gick vi åter mot Almedal för ytterligare växling, WEZÄTA och Forshaga Linoleum, sedan en tur till Mölndals Övre för efermidagsväxling. Kl 15.13 avgick vi, strax efter det att Pt 1902, DU FV1, AB7 B8 kommit till Almedal. ankomst Sävenäs vi 16:00, kvickt till stall och ännu en bullrig dag på V3 ar till ända. Nämnas kan att i bland var det max vagnvikt i dessa tåg, skillnad mot i dag. Ingen av de industrier vi då växlade vid finns kvar, förutaom makadamen.

Den huvudsakliga växligen vid Mölndals Nedre gick i tåg 8551-56 Sär-Mdn-Kb-Mdn-Sär, T44 ellet T21 och 60-70 axlar 900 ton. vi växlade till och med på Lördagar på Papyrus.

Nu stänger vi minnenas garderob för i kväll, men Du skall veta att det är tack vare Dig som jag får chansen att glutta på dörren i bland

Tack

Lasse
LasseJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat