Visa ett inlägg
Gammal 2023-01-10, 10:25   #157
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Bucklorna i plåten är helt och hållet i normal-mappen. Eventuellt att det är en pytteliten AO-effekt från de PBR-texturer jag har använt, men det är ytterst lite.

AO-mappen (Ambient Occlusion) är ju egentligen ett temporärt hack för att komma runt ett svårlöst problem i realtidsrendering, nämligen indirekt ljus. Så som till exempel ljuset från himlen en mulen dag, (eller för den delen ljuset från himlen på skuggsidan en klarblå dag). Alltså ljus som studsat på väg från ljuskällan till ytan. Detta har varit något man inte kunnat göra i realtid fram tills ganska nyligen när det började introduceras speciella ray-tracing cores i GPU:erna. Så förhoppningsvis kommer vi inom några år bli av med detta hack när Trainz grafikmotor klarar av raytracing och indirekt ljus, men det kommer nog dröja ett par år till innan dess.

Som du redan kommit fram till så passar AO mindre bra till delar som rör sig. På Sa:n tror jag att jag helt tog bort AO från interiören. Jag genererade en med Blender där jag inte tog med reglage som skulle röra på sig i bakningen (avmarkera kamerasymbolen i outlinern för de objekt du inte vill ska påverka AO:n) och importerade den i Mixer, men använde den nog bara för att maska ut mörka vrår där det skulle vara extra mycket smuts. Sedan satte jag nog Mixer att bara sätta AO-kanalen i parametertexturen till en mörk grå färg. Kanske att jag även bakade AO för själva reglagen, men att jag bakade dem utan de delar som inte rörde på sig. På så sätt får man inga statiska skuggor där man inte vill ha några sådana.

Har faktiskt ett problem med AO på min Os-vagn med broms. Om man kollar noga på den sista bilden i mina två senaste inlägg så kan man se till vänster om 21765 på T-järnet under plåtlämmen att det är en mörk skugga där, till höger om hållaren till stolpen. Detta beror på att jag råkat mappa denna del på samma ställe på UV-mappen på båda sidor av vagnen och att mittenparet av stolparna på dessa vagnar faktiskt sitter lite asymetriskt. Så AO-skuggan hamnar rätt på andra sidan vagnen och på alla andra stolpar som sitter symetriskt, men inte på mittenstolpen. Ska åtgärda det genom att måla över det mörka på AO-mappen där. På den obromsade hade jag dock lärt mig av tidigare misstag och mappade båda sidor till olika ställen på UV:n
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat