Visa ett inlägg
Gammal 2020-12-28, 19:31   #36
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Det borde stämma, men jag tycker inte du behöver lägga något krut på att ändra försignalerna. De visar ju rätt ändå om de sätts upp på rätt sätt.
Japp, jag har inga större planer på att ändra dem, annat än vid behov för kompatiblitet etc.


Citat:
Blandar du inte ihop "vänta kör 40" med "kör 40" här? Annars är jag väldigt förvirrad över hur du menar.
Jepp, det gjorde jag. wops!



Citat:
Det vore ju praktiskt om den kunde avgöra avståndet till nästa signal automatiskt och på så sätt kunna använda samma signal på olika ställen och få olika beteenden utifrån avstånd till nästa signal.
Om det vore möjligt, så hade det underlättat en hel del.

Citat:
Man kan fråga sig också hur många olika signalvarianter man är bekväm med. De gamla svenska signalerna är ju väldigt mycket "one size fits all" men så funkar de heller inte korrekt i många situationer. Jag har ju skapat ganska många nya varianter p.g.a. detta. Antalet varianter kan man nog kapa ner lite om man kan få till det så att man kan välja i konfigureringen vilket signalbesked som ska visas för varje länk.
Det är en av anledningarna till att vi gör nya varianter av dessa, right?

Jag försöker väl ändå få fram "one size fits all" med möjligheter att skapa rätt signalbilder för rätt tågväg. Och då tror jag att konfigurera signalerna genom att bocka i rätt rutor eller skriva in commands hade varit en passande metod. Om de itne är justerade så beter de sig som vanligt...


Citat:
Jag hoppas det går att få till! Bäst vore om man kunde ändra i scripten så att nuvarande signaler (redan utplacerade med mer eller mindre stor möda!) kan användas utan att man behöver placera ut signaler på nytt.
Jag har funderat lite på det, min rekommendation är (än så länge) att hålla isär befintliga signaler med de signaler jag håller på att ta fram. Men samtidigt så fungerar de nya UKPro med de urgamla UK-signalerna, så jag tänker ändå att de nya signalerna ska vara bakåtkomtatibla med de gamla. Så länge signalerna uppfattar STATE_GO, STATE_SLOW och STATE_STOP så är det nog lungt.


Kod:
Är jag inte helt ute och cyklar så gäller alla körsignaler i huvudsignal (dvs alla former av grönt i huvudljus- eller huvuddvärg-) bara för tågväg. För att ledas in på en bangård, på spår där det kan stå andra fordon, handlar det om en växlingsväg. Då är det stopp i huvudsignalen medan en växlingsdvärgsignal kan visa att rörelse är tillåten (lodrätt, eller snett vänster om det finns hinder).
Got it. Får ha denna i åtanke när jag börjar jobba med signaler som både ha en huvudsignal och en växlingsdvärg på samma stolpe.

Mycket att hålla reda på och se över.

Det här är väl min arbetsplan över signalerna:
-Få in alla egenskaper jag vill ha med i H5, lägg in de som blir applicerbart i H2-H4 också.
-Få in alla egenskaper jag vill ha med i DV6, DV7, DV5 och stopplyktan i tågväg.
-Få in alla egenskaper för växling och se vilka signalbilder som är applicerbart i olika situationer i simulatorn. (t.ex. när ska "Kör varsamt, kontrollera växlar" gälla? om dvärgens länkar passerar minst en klotväxel?) samt få med "Kontakta tågklarerare att köra mot stop"-funktionen i våra svenska signaler.
-Få in scriptet för dvärgsignalerna i huvudsignalerna, främst så både en objekt innehållandes en huvudsignal och en DV4 kan fungera ihop.

--Det blir mycket jobb, har jag nämnt att få stationssignaturerna att fugnera?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat