Ämne: Thor i Tane
Visa ett inlägg
Gammal 2017-07-13, 17:25   #49
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 155
Standard

En liten uppdatering av lokbyggets fortskridande.

För närvarande pågår arbetet med ”attachment points” och animering av av eldsadsluckorna och ångbromsen.

Animeringen av vattenpelaren i vattenståndsglasen var ”a piece off cake” med hjälp av Korvtigers demoanimation.

Kämpade länge med eldstadluckorna, men fick slutligen det att fungera. Troligen skulle det gå att få till animationen betydligt enklare och ”elegantare”, men tänkte att jag skulle försöka att få till den själv. Har importerat det hela som ett ”scenery objekt” i Tane, och där fungerar animationen korrekt. Vad som återstår är att få till urtagen som finns i luckarmarna för styrningen av luckorna. Kanske det är lite överkurs med det skulle ju se trevligt ut.

thor_fireplates.jpg

En fundering, jag har animerat luckorna från öppet läge till stängt, Skall det kanske vara tvärs om?
En fråga till: skall det animeras öppen-stängd-öppen eller bara öppen-stängd?

Har studerat B- lokets hytt och ”body” och har lite undringar om vissa ”attachment points”.

1 I bodymeshet finns både a.cabfront och a.dubback som har samma position. Vad har a.dubback för funktion?

2 I body-meshet är a.light1, a.light3, a.light5 är positionerade med negativ z. Varför och vad är deras funktion?

3 Läste någonstans att a.cabfront skall finnas i både ”body’n” och interiören. Är det nödvändigt eller räcker det att origo i hytten matchar a.cabfront i body’n?

4 Hittade inga ”attachment points” för belysningen i hytten. Är jag ett blindstyre eller hur skall det göras på något annat sätt?

5 Hastighetsmätaren. Se bild.

thor_deuta.jpg

Den är ju graderad från 120 km/tim framåt till 120 km/tim bakåt (med en röd markering vid 50 km/tim). Det verkar ju väldigt mycket, loket kan väl knappast komma upp i dom hastigheterna och STH vid Blj var ju endast 35 km/tim. Så vilken maxhastighet vid framåtgång skulle vara realistisk att utgå ifrån när man ställer in vinkeln för visaren? Förmodar att 50 km/tim skulle vara lämpligt för läget för backgång.

Det var förfärligt mycket frågor och jag är rädd att det kommer många fler.

Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat