Visa ett inlägg
Gammal 2006-12-31, 12:18   #13
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Fråga om mötesspår

Citat:
Ursprungligen postat av jonni
Jag har en fråga: Kan man ha "annan" trafik på en sådan station ex rundgång av lok, växling eller dyl.

Mvh Jonni
Det är egentligen inget speciellt med mötesspåret när det gäller "annan trafik". Är stationen upptagen av annan aktivitet så blir det rött ljus för inkommande trafik, precis som vanligt. Om du ska ha en sådan aktivitet (rundgång, då du använder båda spåren) så bör du skapa ett extra block före och efter stationen, annars kan det bli en "dead end". Placera ut signaler och placera triggers för mötesregeln i de yttre blocken.

Edit: Det kan fortfarande bli problem i vissa situationer, speciellt om du använder ett AI-kommando. Om du misstänker att det kan bli problem för väntande tåg som skall passera så använd mitt Dispatcher-kommando istället. Med det kommandot har du fler möjligheter att reglera trafiken förbi på ett säkert sätt.

Edit 2: Mötesregeln var tänkt att användas tillsammans med en autopilot av typ Autodrive från början (d.v.s. en autopilot som bara kör framåt, utan att lägga om växlar, men respekterar signaler). Om du släpper iväg två tåg mot varandra (kollitionskurs) och det finns en mötesplats mellan dessa tåg så fungerar det utmärkt. Detta är ett enkelt sätt att skapa säker trafik med tåg i båda riktnigarna på enkelspår. Som jag nämde ovan, bör du fundera över om du inte skall använda mer avancerad teknik istället, och inte lita på mötesregeln i alla lägen. Du kan fortfarande ha en mötesregel aktiv för samma station, för alla de andra tåg som bara skall möta varandra.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-12-31 klockan 13:46.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat